قصد نداریم شما رو نگران کنیم، اما باید درمورد هر چیزی رو که در طول روز می خورید، اطلاعات کافی داشته باشین؛ از غلات صبحانه گرفته تا سُس کچاپی که به عنوان طعم دهنده در بیشتر غذاها می ریزید. الان یکی از اصلی ترین عوامل چاقی و دشمن درجه یک سلامتی مردم، شکره. با توجه به تمایل خیلی از مردم به مصرف شکر، پزشکان و مراکز بهداشتی واسه تشویق مردم به کاهش مصرف چربی و پایین آوردن مصرف کلسترول سعی زیادی می کنن و از مردم می خوان تا یک رژیم غذایی سالم رو جانشین عادات بد غذایی خود کنن.

 

گزارشای گذشته نشون میدن شکر یکی از بزرگ ترین نگرانیای کارشناسان در مورد ی حفظ سلامت جسمه و بر همین پایه پیشنهاد می شه کمتر از ۱۰ درصد از کالری روزانه خود رو از شکر دریافت کنین. انجمن سلامت آمریکا باور داره کمتر از نصف کالری روزانه مردم باید از شکر دریافت شه. (در حدود ۶ قاشق چای خوری یا ۱۰۰ کالری واسه زنان و ۹ قاشق چای خوری یا ۱۵۰ کالری واسه مردها.)

در حالت طبیعی، شکر یک ماده تقریبا بی ضرر و البته تا حدی ضروریه. باید توجه داشت که بدن آدم واسه داشتن یک کارکرد مناسب به کربوهیدرات احتیاج داره. کربوهیدراتا در میوه ها، سبزیا و لبنیات به شکل ترکیبات فروکتوز یا لاکتوز وجود دارن. مشکل وقتی به وجود میاد که شکر به عنوان یک افزودنی طعم دهنده در مراحل آماده سازی غذا بهش اضافه می شه.

مصرف بیش ازحد این ماده غذایی می تونه اثر مخربی بر سلامتی آدم داشته باشه که بزرگ ترین مشکل اون، افزایش وزنه. اضافه کردن شکر موجب می شه میزان ترشح انسولین در بدن بالا برود، سوخت وساز پریشون و کالری اضافی به شکل چربی شکمی ذخیره شه.

۱. فشار خون تون رو کم می کنه

۲۱ دلیل واسه اینکه باید مصرف شکرتون رو پایین بیارین  آموزشی

روشنه که یکی از مشکلات مصرف زیاد شکر، بالا رفتن فشارخونه. تحقیقات گذشته نشون میدن که مصرف شکر زیاد، جدا از اینکه اضافه وزن می تونه موجب بالارفتن فشارخون هم بشه. این اصلا موضوع بی اهمیتی نیس؛ فشارخون بالا فشار بیشتری رو به قلب وارد می کنه و در درازمدت ممکنه کل سیستم گردش خون رو دچار آسیب کنه. فشارخون بالا موجب مریضیای قلبی، حمله قلبی، سکته قلبی، آسیب به کلیه ها، بسته شدن رگای قلبی و خیلی از مریضیای جدی مربوط به قلب و عروق کرونر می شه.

یعنی، افرادی که رژیم غذایی روزانه شون کمه کم ۲۵ درصد شکر داشته باشه، دوبرابر بیشتر از افرادی که فقط ۱۰ درصد از کالری دریافتی شون شکره، به مریضیای قلبی گرفتار می شن.

۲. کلسترول خون تون پایین میاد

افرادی که شکر بیشتری مصرف می کنن، معمولا سطح HDL خون یا همون کلسترول خوب اونا پایین و برعکس میزان LDL یا کلسترول بد خون شون بالاست. افزایش سطح تری گلیسیرید یا همون چربی خون هم یکی دیگر از نتایج افزایش مصرف شکر در رژیم غذاییه. کلسترول بد و چربی خون با انسداد عروق خونی، زمینه دچار شدن به مریضیای قلبی رو جفت و جور می کنن.

۳. خطر بروز حمله قلبی کاهش پیدا میکنه

۲۱ دلیل واسه اینکه باید مصرف شکرتون رو پایین بیارین  آموزشی

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که شکر بیشتری مصرف می کنن، در مقایسه با بقیه بیشتر در خطر دچار شدن به مریضیای قلبی قرار دارن. یک راه حل ساده واسه پایین آوردن خطر دچار شدن به مریضیای قلبی، قطع مصرف نوشابهای گازداره. تحقیقای گذشته نشون میدن رابطه مستقیمی بین مصرف نوشیدنیایی که با شکر شیرین شدن و خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و عروقی هست. دکتر داریا لانگ گلیسپی (Darria Long Gillespie) دکتر اورژانس هیئت مدیره ی بیمارستان دانشگاه اموری باور داره مصرف هر نوشابه می تونه خطر دچار شدن به مریضیای قلبی رو تا ۲۵ درصد افزایش بده.

۴. ذهن فعال تری دارین

حتما میدونید که شکر دشمن اصلی دندانه، اما نکته مهم تر و ترسناک تر اینه که شکر می تونه قدرت ذهنی شما رو کاهش بده. تحقیقات نشون میدن که زیاده روی در مصرف شکر کارکرد شناختی مغز رو پریشون می کنه و با کم شدن تعداد پروتئینایی که مسئول حافظه و پاسخگویی هستن، آسیبایی جدی به مغز و کارکرد اون وارد می شه.

در یک مطالعه خاص نشون داده شد موشایی که شکر مصرف می کنن در مقایسه با موشایی که یک رژیم غذایی کنترل شده دارن، فعالیت سیناپسی کمتری دارن. مصرف بالای قند با سندروم متابولیک مرتبطه. دکتر لانگ گلیپس می گه: «مریضی سندروم متابولیک نه تنها با کم شدن کارکرد شناختی مرتبطه، بلکه ممکنه حتی باعث تغییراتی در ساختار مغز شه.»

۵. خطر دچار شدن به فراموشی و نابودی عقل رو کم می کنه

شکر موجب کاهش تولید عامل نورون زایی جدا شده از مغز (BDNF) می شه. این ماده شیمیایی در تشکیل خاطرات جدید و یاد آوری خاطرات گذشته به مغز کمک می کنه. سطح BDNF به ویژه در افراد گرفتار به مشکل متابولیسم گلوکز (افراد گرفتار به دیابت و پیش دیابت) بسیار پایینه. میشه گفت کاهش BDNF رابطه مستقیمی با مریضی نابودی عقل و فراموشی داره.

۶. کمتر دچار افسردگی میشید

تحقیقات نشون میدن افراد مُسنی که بیشتر از چار بطری نوشابه در روز مصرف می کنن، در مقایسه با افرادی که اصلا نوشابه، قهوه یا چای مصرف نمی کنن، ۳۰ درصد بیشتر دچار افسردگی می شن. کارکرد مناسب مغز، به دسترسی پایدار به بعضی مواد شیمیایی مثل گلوکز و انسولین وابسته. وقتی گلوکز (که نام دیگر شکره) وارد بدن می شه، انسولین ترشح می شه و راه ورود شکر به سلولا رو صاف می کنه. وقتی بدن شما به طور همیشگی شکر زیادی دریافت کنه، نسبت به انسولین مقاوم می شه و انسولین دیگر اثر سابق رو نداره. این عامل به نوبه ی خود موجب افسردگی و اضطراب می شه.

۷. اعتیاد به شیرینی و مواد غذایی شیرین در شما کم می شه

۲۱ دلیل واسه اینکه باید مصرف شکرتون رو پایین بیارین  آموزشی

تحقیقای انجام شده نشون میدن حیواناتی که نوشیدنیای شیرین مصرف می کنن، بیشترِ علائم اعتیاد به مواد مخدر رو از خود بروز میدن. چه اتفاقی میفته؟ موقع جذب شکر، دوپامین (انتقال دهندهای عصبی احساس خوب در مغز) ترشح می شه. مشکل اینه که خوردن بیش ازحد شکر میزان ترشح دوپامین رو خیلی کم می کنه و این یعنی اینکه اگه می خواید به اندازه قبلا احساس شادی کنین، باید شکر بیشتری استفاده کنین. یکی از تحقیقات انجام شده در این مورد نشون می ده که خوردن مواد غذایی شیرین قسمتایی از مغز رو که در افراد معتاد به کوکائین فعال می شه، تحریک می کنه. نشونه که مواد مخدر تنها چیزی نیس که باید در برابر اون مقاومت کنین!

۸. موجب جوون ماندن پوست می شه

واسه حفظ سرحالی و تازگی زمان جوونی، بهتره از مصرف زیاد شکر پرهیز کنین. کاهش مصرف شکر موجب جوونی پوست و جلوگیری از چروک صورت می شه. با ورود شکر به بدن و اتصال اون به پروتئینای خون مقدار زیادی گلیکاسیون (AGEs) تولید می شه. AGEs موجب آسیب به کلاژن و الاستین می شه. گفتنیه که کلاژن و الاستین وظیفه ی استواری بافت پوست رو برعهده دارن و آسیب رسیدن به اونا، یکی از مهم ترین دلایل ایجاد چین وچروک در پوسته. شکر آنزیمای آنتی اکسیدان طبیعی بدن رو غیرفعال می کنه و درنتیجه پوست در برابر اشعه ی خورشید آسیب پذیرتر می شه. دکتر لانگ گلیسپی می گه: «اینکه بگم اون چیزی که می خورید بر سلامت و سرحالی پوست شما تأثیرگذاره، حرف نادرستی نیس.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۷ عادت عجیبی که انرژی شما رو بیشتر از خوردن قهوه تقویت می کنه 

۹. موجب صاف شدن و روشن شدن پوست می شه

خوردن غذاهای شیرین به دلیل بالابودن میزان گلوکز و نوسانات شدید هورمونی می تونه باعث بروز جوش در افراد شه. ماریسا موری (Marisa Moore) استاد دانشگاه ایالت جورجیا باور داره: «نا آرومی به دلیل مصرف بیش ازحد قند، ایجاد کننده خیلی از مریضیای پوستی مثل پسوریازیسه.»

۱۰. احتمال دچار شدن به دیابت رو کم می کنه

تحقیقات نشون می ده که خوردن یک تا دو لیوان نوشیدنی شیرین در روز، احتمال دچار شدن به دیابت نوع ۲ رو تا ۲۶ درصد افزایش می ده. به دلیل مقاومت بالای انسولین به دلیل مصرف زیاد قند گلوکز، فروکتوز و بقیه شکلای جور واجور اون، قند نمیتونه وارد سلول شه و درنتیجه در رگای خونی رسوب می کنه. تجمع میزان زیاد شکر در خون می تونه ایجاد کننده مریضی دیابت و درنهایت دچار شدن بهش شه.

۱۱. به کبد چرب گرفتار نمی شین

۲۱ دلیل واسه اینکه باید مصرف شکرتون رو پایین بیارین  آموزشی

تحقیقات نشون میدن یک رژیم غذایی پُرشکر ممکنه خطر دچار شدن به مریضی کبد چرب رو افزایش بده. تا به حال چیزی درمورد کبد چرب شنیدین؟ دکتر مارک هیمن (Mark Hyman) بنیانگذار مرکز سلامت اولترا و رئیس مؤسسه ی پزشکی کاربردی می گه: «شما تنها کسی نیستین که اطلاعات زیادی درمورد این مریضی ندارین، اما واقعیت اینه که مریضی کبد چرب یکی از مریضیای بسیار شایع در آمریکاست.» ترشح زیاد انسولین به دلیل مصرف زیاد شکر موجب می شه چربی وارد سلولای کبد شه و همین موضوع باعث نا آرومی در کبد می شه. مریضی کبد چرب یکی از دلایل اصلی دچار شدن به دیابت، حمله قلبی و حتی سرطان حساب می شه.

۱۲. خطر دچار شدن به بعضی از سرطانا رو کم می کنه

با اینکه تحقیقات انجام شده در این مورد کامل نیستن، اما بعضی تحقیقات نشون میدن که مصرف زیاد شکر رابطه مستقیمی با دچار شدن به بعضی از سرطانا مثل سرطان لوزالمعده داره.

۱۳. دهن تون خوشبوتر می شه

بارها شنیده ایم که بین مصرف قند و شکر و پوسیدگی دندان رابطه مستقیمی هست. اما به چه دلیل؟ شکر یک منبع غذایی سریع رو واسه باکتریای دهن و دندان جفت و جور می کنه، دسترسی سریع به مواد غذایی محیط مناسبی رو واسه رشد و افزایش باکتریا ایجاد می کنه و تشکیل پلاک دندان و پوسیدگی دندان، بوی بد دهن رو به دنبال داره.

۱۴. راحت تر نفس می کشین

تحقیقات نشون میدن مواد غذایی خاصی که شکر زیادی دارن، می تونن احتمال بروز مریضیایی مثل آسم یا مریضی طولانی انسداد ریه رو خیلی افزایش بدن.

۱۵. پُر انرژی هستین

۲۱ دلیل واسه اینکه باید مصرف شکرتون رو پایین بیارین  آموزشی

تحقیقات نشون میدن یک رژیم غذایی پر از قند، می تونه فعالیت سلولای اورکسین رو کاهش بده. این سلولا تأمین کننده ی انرژی موردنیاز بدن و عامل اصلی حرکت و رشد هستن و کاهش فعالیت اونا موجب توقف یا ایجاد مشکل در سوخت وساز بدن می شه. یعنی، وقتی فعالیت سلولای اورکسین کم می شه یا از بین میره، دچار خواب آلودگی، بی حالی و مریضی میشیم، شاید به همین خاطره که بعد از خوردن غذایی که شامل مقدار زیادی کربوهیدرات و شکره، بیشتر دوست داریم چُرت بزنیم.

۱۶. کمتر هوسِ خوردن می کنین

خوردن غذاهایی که میزان شکر در اونا بالاست، موجب ترشح هورمون گرلین می شه. این هورمون حس گرسنگی رو خیلی بالا می بره. باید توجه داشته باشین که غذاهای فرآوری نشده و بدون شکر، تا حد زیادی می تونن احساس گرسنگی رو کاهش بدن و درنتیجه فرد به مدت زمان بیشتری احساس سیری داره.

۱۷. تعداد دفعات مراجعه شما به دندان دکتر کمتر می شه

همونجوریکه قبلا هم اشاره کردیم، مصرف زیاد شکر بدون شک باعث پوسیدگی دندان و دچار شدن به بقیه مریضیای دهن و دندان می شه، پس اگه مصرف شکر و شیرینی رو کاهش بدین کمتر مجبور میشید به دندان دکتر مراجعه کنین.

۱۸. کمتر دکتر می روید

خوردن یا نوشیدن مواد غذایی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شه. شکر زیاد می تونه باعث مهار فاگوسیتوز شه (فاگوسیتوز یا بیگانه خواری، فرایندیه که طی اون ویروسا و باکتریا به وسیله سلولای سفید خون از بین می رن.) قندهای ساده ای مثل گلوکز، فروکتوز یا شکلای جور واجور دیگر اون موجب ایجاد مشکل در فعالیت سلولای سفید خون می شن. همونجوریکه میدونید، گلبولای سفید سربازان بدن هستن که وظیفه ی جنگ با مهمانان نخونده رو برعهده دارن. روشنه که هرچه کمتر مواد غذایی شیرین استفاده کنین، کمتر به متخصص داخلی مراجعه می کنین و وقت کمتری رو در اتاق انتظار و با خوندن مجلات تاریخ گذشته صرف می کنین!

۱۹. می تونین پول بیشتری پس انداز کنین

۲۱ دلیل واسه اینکه باید مصرف شکرتون رو پایین بیارین  آموزشی

نه تنها نخریدن هله هوله بلکه مراجعه کمتر به دکتر و دندان دکتر هم می تونه باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما شه.

۲۰. محیط زیست سالم تری دارین

۲۱ دلیل واسه اینکه باید مصرف شکرتون رو پایین بیارین  آموزشی

پرورش نیشکر، به یک تُن آب احتیاج داره، کاشت اون بیشتر به خاک آسیب میرسونه و جدا از اینکه اینا، صنعت تولید شکر موجب آلودگی شیمیایی آب و خاک می شه. بعضی از مناطقی که قبلا نیشکر در اونا کشت می شد، مثل دلتای رود مکونگ در ویتنام و جنگل آتلانتیک در برزیل، حالا به زمینای بایر و بی حاصلی تبدیل شدن.

۲۱. میشه به کارگران فقیر کمک کرد

خونواده کارگرانی که در مزارع نیشکر کار می کنن، معمولا در فقر، گرسنگی و بدبختی دست وپا میزنن. گزارش منتشرشده به وسیله اتحاد بین المللی کارگران کشاورزی نشون می ده خونواده کارگران در مالزی با بودجه ی ۵ سنت واسه هر وعده غذایی زندگی می کنن. در سال ۲۰۱۳، اداره کار آمریکا اعلام کرد صنعت نیشکر در جمهوری دومینیکن عامل اصلی خشونت علیه کارگرانه. افرادی که زندگی فقیرانه ای دارن و هر هفت روز هفته در حدود ۱۲ ساعت در روز کار می کنن، از بهداشت روانی و از دست دادن امنیت شغلی رنج می برن. کاهش یا حذف مصرف شکر یعنی نبود حمایت شما از مالکان اصلی مزارع نیشکر که از ناقضان اصلی حقوق کارگران هم هستن.

۲۱ دلیل واسه اینکه باید مصرف شکرتون رو پایین بیارین  آموزشی

منبع : greatist

 


دسته‌ها: آموزشی