واسه بیشتر ما سخنرانی کردن در جمع شاید کار راحتی نباشه. حتی بعضی وقتا صحبت در جایای عمومی می تونه واقعا اعصاب خردکن و سخت باشه. یکی از راه هایی که کمک تون می کنه راحت تر و با استرس کمتری سخنرانی کنین اینه که سعی کنین سبک خودتون رو بسازین. کمی اشتیاق، ارائه اطلاعات منحصربه فرد و البته مقداری شوخ طبعی حتما در ارائه یک سخنرانی بهتر کمک تون می کنن. نکته های کوچیکی وجود دارن که می تونن به آرامش شما پیش از سخنرانی کمک کنن و شما رو واسه ارائه ای بهتر آماده کنن. با «چه جوری» همراه باشین تا ۲۰ فن سخنرانی موثر رو با هم یاد بگیریم.

۲۰ فن سخنرانی واسه داشتن یک ارائه جذاب و منحصربه فرد آموزشی

 

۱. تمرین کنین

بهتره سخنرانی تون رو چندین بار تمرین کنین. واسه اونایی که برنامه کاری فشرده ای دارن، شاید پیداکردن وقت آزاد واسه تمرین کمی سخت باشه، اما اگه می خواید یک سخنرانی جذاب ارائه بدین، انجام این کار ضروریه. من در بین همکارانم به این مشهورم که شب پیش از سخنرانیای مهم، تا دیروقت سر کار می مانم و چندباره و چندباره تمرین می کنم. اگه شما واقعا دل تون می خواد عالی به نظر برسین، بهتره به جای بداهه گویی از متن نوشته شده استفاده کنین. اگه درحین سخنرانی عصبی و دستپاچه شید، دست خط شما بهترین کمک حال تون هستش.

سعی کنین در جای برگزاری سخنرانی تون تمرین کنین. بعضی از کارشناسان فنون بازیگری پیشنهاد میدن که متن تون رو در وضعیتای جور واجور تمرین کنین، وایس تاده، نشسته، با بازوای گشاده، روی یک پا و… . هرچه بیشتر محیط و موقعیتای جور واجور رو باهم ترکیب کنین، با سخنرانی تون احساس راحتی بیشتری می کنین. می تونین سخنرانی تون رو واسه یکی از دوستان یا همکاران تون اجرا کنین یا تمرین ارائه تون رو ضبط کنین تا ببینین کدوم قسمت به تمرین بیشتری احتیاج داره. گوش دادن به نسخه های ضبط شده ی سخنرانیای قبلی تون هم می تونه به فهمیدن عادات بدی که شاید از اون آگاه نیستین، کمک کنه.

۲. استرس رو به اشتیاق تبدیل کنین

۲۰ فن سخنرانی واسه داشتن یک ارائه جذاب و منحصربه فرد آموزشی

شاید عجیب به نظر برسه، اما من بیشتر پیش از شروع سخنرانی یک نوشیدنی انرژی زا می خورم و به موسیقیای خوشحال گوش می کنم. به چه دلیل؟ چون این کار سطح انرژی رو در من افزایش می ده و کمک می کنه تا احساس اضطرابم رو به اشتیاق متمرکزشده تغییر دهم. تحقیقات زیادی نشون دادن که یک سخنرانی مشتاقانه می تونه به یک سخنرانی شیوا اما خسته کننده پیروز شه و ازآنجایی که من وینستون چرچیلِ سخنرانا نیستم، سعی می کنم قبل از سخنرانی مشتاق و پرانرژی باشم. البته افراد نسبت به کافئین زیاد عکس العملای مختلفی از خود نشون میدن. پس بهتره قبل از نوشیدن یک قوطی نوشابه انرژی زا، بدن خودتون رو بشناسین.

۳. در سخنرانیای بقیه شرکت کنین

اگه قراره که سخنرانی شما بخشی از یک کنفرانس باشه، سعی کنین در بعضی از سخنرانیایی که پیش از سخنرانی شماس شرکت کنین تا مهارتای بیانی و فنون ارائه اونا رو ببینین و زمینه کلی صحبت هاشون رو بفهمین. این کار احترام شما رو نسبت به بقیه سخنرانان نشون می ده و البته به شما این امکان رو می ده تا به احساس و نظر حضار پی ببرین. اونا در حس وحال خندیدن هستن یا خیلی جدی و خشک ان؟ سخنرانیا بیشتر در مورد ی موضوعات استراتژیکه یا موضوعات تاکتیکی؟ از طرفی، ممکنه سخنران دیگری هم چیزی رو بگه که شما بتونین بعدا در ارائه خودتون از اون استفاده کنین.

۴. زود برسین

بهتره قبل از شروع سخنرانی وقت کافی واسه قرار گرفتن و احساس آرامش در فضای جدید داشته باشین. این وقت اضافی تضمین می کنه که دیر نمی رسید و به اندازه کافی وقت دارین تا با فضای محل سخنرانی تون آشنا شید.

۵. با محیط دور تون آشنا شید

هرچه بیشتر با فضای دور تون آشنا باشین، احساس راحتی بیشتری می کنین. سعی کنین پیش از شروع برنامه، زمانی رو در محل سخنرانی بگذرونین. درصورت امکان، با میکروفن و نور تمرین کنین، جایتون رو پیدا کنین و از هر عامل پنهون ای که ممکنه در روز سخنرانی باعث حواس پرتی شما شه (مثل سروصدای یک خیابون شلوغ در بیرون محل برگزاری) خبردار شین.

۶. سلام و احوال پرسی کنین

قبل از ارائه سخنرانی، با حضار گپی صمیمی بزنین. صحبت با مخاطبان، شما رو صمیمی تر و جذاب تر می کنه. از شرکت کنندگان سؤال کنین و جواب هاشون رو . اونا حتی می تونن منبع الهامی واسه سخنرانی شما باشن.

۷. از تصویرسازی مثبت استفاده کنین

۲۰ فن سخنرانی واسه داشتن یک ارائه جذاب و منحصربه فرد آموزشی

همونجوریکه میدونید تحقیقات زیادی اثر تصویرسازی مثبت رو ثابت کردن. وقتی ما تو ذهن مون نتیجه مثبتی رو از یک طرح تصویر می کنیم، احتمال تحقق اون امکان پذیرتره.

به جای اینکه به این فکر کنین که «من امروز سخنرانی رو خراب می کنم» و خودتون رو در حال ترک کردن جلسه در وسط سخنرانی تون تجسم کنین، خودتون رو درحال خنداندن مردم ببینین. تفکرات مثبت می تونن به شکل زیادی مؤثر باشن. پس یک بار به اونا فرصت بدین.

۸. به خاطر داشته باشین که بیشتر حضار مشفق و دلسوز شمان

یکی از سخت ترین ترسایی که هنگام صحبت در جایای عمومی باید اونو کنار گذاشت، اینه که شنوندگان منتظر خندیدن به اشتباهات شمان. خوشبختانه این مورد در اکثریت نزدیک به اتفاق سخنرانیا اتفاق نمی افته.

مردم می خوان موفقیت شما رو ببینن. درواقع بیشتر افراد از صحبت در جمع می ترسن. پس به احتمال زیاد بیشتر افرادی که به سخنرانی شما گوش میدن، حتی اگه بی علاقه و بی حال به نظر برسن، درک می کنن که این کار می تونه چقدر سخت و خسته کننده باشه. اگه احساس می کنین دستپاچه و عصبی هستین، به خودتون یادآوری کنین که مخاطبان شما متوجه اون می شن و واقعا دوست دارن ببینن که شما از پس اون برمی آیید.

۹. نفسای عمیق بکشین

بهترین پیشنهاد واسه افراد عصبی همینه. وقتی عصبی میشید، عضلات تون سفت می شن؛ طوری که ممکنه حتی نفس تون رو حبس کنین. به جای اون، نفسای عمیق بکشین تا به مغزتون اکسیژن برسونین و بدن تون رو آروم کنین.

۱۰. لبخند بزنین

۲۰ فن سخنرانی واسه داشتن یک ارائه جذاب و منحصربه فرد آموزشی

لبخند زدن هورمون اندورفین رو در بدن افزایش می ده، اضطراب رو با آرامش جانشین می کنه و باعث می شه شما احساس بهتری نسبت به سخنرانی تون داشته باشین. لبخند زدن اشتیاق و اعتماد به نفس شما رو به همه نشون می ده و این نکته حتی زمانی که شما درحال ارائه یک وبینار هستین و مردم نمی تونن شما رو ببینن هم صدق می کنه. فقط در انجام اون زیاده روی نکنین. هیچکی از ظاهر یک سخنران دلقک مثل خوشش نمیاد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۶ سوالی که واسه بهبود پروسه فروش خود حتما باید به اونا جواب بدید

۱۱. ورزش کنین

سعی کنین روز قبل از سخنرانی تون ورزش کنین تا میزان اندورفین رو در بدن تون افزایش بدین. اندورفین می تونه به کاهش اضطراب و آرامش اون کمک کنه. شاید بهتر باشه از قبل واسه یک کلاس زومبا ثبت نام کنین!

۱۲. روی مکث هاتون کار کنین

شاید به نظرتون بهتره که هنگام اضطراب، سرعت ارائه تون رو بالا ببرین تا سریع تر سخنرانی تون رو تموم کنین، اما این کار خودش باعث بندآمدن نفس شما و درنتیجه اضطراب و وحشت زدگی بیشتر می شه.

از آهسته کردن ریتم صحبت تون و استفاده از مکث در سخنرانی تون نترسین. می تونین از مکث کردن واسه تأکید روی نکات خاص استفاده کنین. این کار کمک می کنه تا سخنرانی شما گفتگو ای تر به نظر برسه. اگه احساس می کنین که دارین کنترل سرعت صحبت کردن تون رو ازدست میدید، مکث مناسبی کنین و آروم شید.

۱۳. سعی نکنین به بیان مطالب زیادی بدین

درسته که سخنرانی شما باید پر از اطلاعات به درد بخور، عمیق و مستند باشه، اما به این معنی نیس که باید موضوعی عمیق و پیچیده و وسیع رو در ۱۰ دقیقه سخنرانی فشرده بگید! دانستن اینکه چه مطالبی باید گذاشته شن و کدوم یک باید آزاد شن، واسه موفقیت در یک سخنرانی خوب حیاتیه. منظور من این نیس که از گنجاندن اطلاعات و اسلایدای به درد بخور مضایقه کنین، بلکه بهتره ویرایشی دقیق روی مطالب انجام بدین. اگه مطلبی خیلی خارج از موضوع به نظر می رسه یا رابطه خیلی کمی به اصل مطلب داره، اونو کنار بذارین. شما همیشه می تونین از این اطلاعات اضافی در سخنرانیای دیگر استفاده کنین.

۱۴. مخاطب رو درگیر کنین

۲۰ فن سخنرانی واسه داشتن یک ارائه جذاب و منحصربه فرد آموزشی

مردم خیلی دوست دارن که صحبت کنن و نظرات شون شنیده شه؛ درحالی که وجود بیشتر سخنرانیا یک طرفه به نظر می رسه. گرچه که بهتره این طور نباشه.

باور و نظر مخاطبان رو خواستن، سؤال کردن و بقیه وسیله های جلب مشارکت حضار می تونه میزان همکاری رو بالا ببره و باعث شه تا شرکت کنندگان احساس کنن که بخشی از گفت وگو هستن. این کار باعث می شه که شما به عنوان سخنران جذاب تر به نظر برسین. می تونین با یک نظرسنجی یا رأی گیری شروع کنین. ولی اونا رو با سؤالات غیرمنتظره پیچیده نکنین، بلکه از اونا به عنوان فرصتی استفاده کنین که به شما امکان می ده تا ببینین مخاطبان شما دنبال چی هستن.

۱۵. سرگرم کننده باشین

اگه شما نتونین مطالب تون رو به درستی ارائه بدین، سخنرانی شما شکست می خوره؛ حتی اگه پر از اطلاعات به درد بخور باشه. من فهمیدم که اضافه کردن چند جوک و اسلاید سرگرم کننده، یکی از بهترین راه هاست که کمک می کنه مخاطبان و البته خود شما احساس راحتی بیشتری بکنین؛ به ویژه زمانی که مشغول توضیح و ارائه حجم خیلی از اطلاعات هستین. بااین حال، این نکته بسیار مهمه که تعادل رو حفظ کنین، چون یک نمایش کمدی اجرا نمی کنین و مردم فقط واسه سرگرم شدن به سخنرانی شما نیامده ان. اما همونجوریکه گفتم از اضافه کردن کمی شوخ طبعی به صحبت هاتون نترسین. اگه هنوز از نحوه ی ارائه تون مطمئن نیستین، اونو واسه چند نفر از دوستان تون اجرا کنین و از اونا بخواهید که نظرشون رو خیلی راحت و بی پرده بگن.

۱۶. قبول کنین که جواب همه سؤالات رو نمی دونین

معمولا تعداد بسیار کمی از سخنرانان تایید می کنن که همه چیز رو نمی دونن! چون اونا احساس می کنن که این کار اعتبارشان رو خدشه دار می کنه. اما چون همه ما میدونیم که هیچکی همه چیز رو درمورد یک موضوع نمی دونه، قبول کردن اون در یک سخنرانی حتی می تونه اعتبار شما رو بهتر کنه.

اگه کسی از شما سؤالی کرد که جواب اونو نمی دونستید، اشکالی نداره اگه قبول کنین که نمی دونین. این کار حتی می تونه اعتبار شما رو بین مخاطبان بالا ببره، چون نشون می ده که یک فرد فارغ از اینکه چقدر می تونه مطلع و آگاه باشه، همیشه درحال یادگیریه. هیچکی از شما توقع نداره که به همه علوم واقف باشین، اونا فقط می خوان از شما یاد بگیرن.

۱۷. از حالت و ژست مناسب استفاده کنین

۲۰ فن سخنرانی واسه داشتن یک ارائه جذاب و منحصربه فرد آموزشی

تمرین کردن زبون بدن یکی دیگر از کارهاییه که می تونه حال تون رو قبل از اجرا بهتر کنه. وقتی زبون بدن شما اعتمادبه نفس تون رو نشون بده، ذهن تون هم اونو خوب دنبال می کنه. تحقیقات زیادی نشون دادن که استفاده از حالات و ژستایی که قدرت و توانمندی رو نمایش میدن، چند دقیقه پیش از شروع سخنرانی، می تونه احساس پایداری از اعتمادبه نفس رو به ‍وجود آورد. بااین حال لازم نیس همه روز سینه تون رو به شکل بزرگ نمایی آمیزی جلو بدین! می تونین از هر ژستی به جز نشستن استفاده کنین. نشستن حالت واکنشی داره، درحالی که ایستادن یا راه رفتن بیشتر کمک می کنه تا دلشوره تون رو مهار کنین. قبل اینکه روی صحنه برید، بهترین حالت رو به خودتون بگیرین و سرتون رو بالا نگه دارین.

۱۸. آب بخورین

خشکی دهنِ به دلیل اضطراب درمیان مردم بسیار شایعه. واسه پیشگیری از این اتفاق می تونین پیش از شروع مقدار زیادی آب بخورین. یک بطری آب هم دم دست تون نگه دارین که اگه درطول صحبت دهن تون خشک شد، مقداری از اون بخورین.

۱۹. به کلاسای بهبود مهارتای سخنرانی برید

در سراسر جهان کلاسا و گروه هایی هستن که واسه کمک به بهتر شدن فنون بیان و سخنرانی اعضا تشکیل شدن. این گروه ها در ساعت ناهار یا بعد از ساعات کاری دور هم جمع می شن و درمورد یک موضوع از پیش انتخاب شده سخنرانیای کوتاهی ارائه میدن. هرچه بیشتر در این اجتماعات شرکت کنین، مهارتاتون بهتر میشه. پس واسه اینکه به سخنرانی درجه یک تبدیل شید، می تونین در این کلاسا عضو شید.

۲۰. با ترس جنگ نکنین

به جای اینکه با ترس تون جنگ کنین، اونو قبول کنین. نگرانی از اینکه نکنه شرکت کنندگان متوجه استرس و اضطراب شما بشن، فقط اضطراب و نگرانی تون رو بیشتر می کنن. به یاد داشته باشین که همه این نگرانی و احساس سرخی بد نیس! می تونین این انرژی حاصل از اضطراب رو مهار کنین و اونو به اشتیاقی مثبت تبدیل کنین و ببینین که چه جوری خواهید درخشید.



دسته‌ها: آموزشی