خوشحال بودن و زندگی خوشحال داشتن هدف همه آدم هاست، گرچه بعضی وقتا اون قدر درگیر مشکلات و سختیای زندگی روزمره میشیم که فراموش می کنیم کمی هم خوشحال باشیم! خوشحال بودن کار سختی نیس ولی اون قدرها هم آسون نیس. اگه به این باور برسیم که داشتن روحیه ی خوب و نگاه مثبت به زندگی به ما کمک می کنه با توان و قدرت بیشتری با مشکلات مقابله کنیم، اون وقت تموم سعی خود رو واسه رسیدن به شادی به کار می گیریم. در این مقاله ۲۰ روش واسه خوشحال زیستن رو با هم مرور می کنیم که با توجه به اونا می تونین انسانی خوشحال و بانشاط باشین.

۲۰ روش واسه اینکه همیشه خوشحال باشین آموزشی

۱. اجتماعی باشین

داشتن روابط اجتماعی با افراد جور واجور یکی از کلیدهای رسیدن به موفقیته. هر شخصی ممکنه یک ایده ی خوب به شما پیشنهاد کنه و این در حالیه که بعضی وقتا شما با افراد و موارد خیلی استثنایی و خاص روبه رو میشید. قرار نیس همه افرادی که با اونا رابطه دارین، بهترین دوست شمام باشن؛ مهم اینه که رابطه خود رو با بقیه قطع نکنین. هرچه بیشتر با بقیه رابطه داشته باشین موقع روبرو شدن با مشکلات، بیشتر می تونین روی کمک و همفکری اونا حساب کنین. البته شمام باید در صورت احتیاج، به اونا در مشکلات و گرفتاری هاشون کمک کنین. داشتن روابط گسترده به شما حس بهتری می ده.

۲. بیشتر از حد متواضع نباشید

اگه در انجام کارای خود ابتکار عمل، جربزه و جسارت نداشته باشین، به مرور به فردی گوشه گیر و منزوی تبدیل میشید؛ گرچه ممکنه توانایی و استعدادهای زیادی هم داشته باشین. شکوفا کردن تواناییا و استعدادها یک مهارته. اگه دوست دارین موفقیتای بزرگی در زندگی کسب کنین، باید در جهت رشد تواناییا و استعدادهای خود قدم وردارین. توجه و تمرکز بقیه بر تواناییا و مهارتاتون، نباید شما رو شرمنده و خجالت زده کنه. وقتی مردم با موفقیتاتون آشنا شن، متوجه می شن که شما در چه زمینه هایی توانا هستین؛ البته تواناییا و مهارتاتون نباید باعث غرور و تکبر شه.

۲۰ روش واسه اینکه همیشه خوشحال باشین آموزشی

۳. کاری رو بکنین که از اون لذت می برین

شاید در کلام ساده باشه، اما حقیقتیه که نباید از اون غفلت کرد. اگه فقط کارایی رو بکنین که واقعا از انجام اونا لذت می برین، بیشتر احساس شادی می کنین. سعی نکنین کارایی رو بکنین که بقیه دوست دارن یا از شما توقع دارن. متأسفانه افراد زیادی وجود دارن که همه عمر خود رو صرف کارایی می کنن که جامعه از اونا توقع داره نه کارایی که خودشون دوست دارن. به ندای داخلی و احساسات خود گوش کنین و فشارها و انتظارات بیجای جامعه رو ندیده بگیرین. خودتون باشین و از زندگی لذت ببرین.

۴. با افراد خوش بین دوست شید

دوستی با انسا نای مثبت اندیش می تونه الهام بخش ایده های زیادی در زندگی تون باشه. این افراد هم ممکنه مثل همه آدما مشکلا و اشتباهاتی داشته باشن، اما افراد خوش بین از تواناییای داخلی خود واسه مقابله با رقابتای زندگی استفاده می کنن. این افراد اهل غر زدن نیستن و با خوش رویی به استقبال رقابتا و سختیای زندگی می رن. همونجوریکه میدونید خصوصیات اخلاقی و رفتاری بقیه اثر زیادی بر ما می ذاره. اگه با افراد بدبین رفت و اومد داشته باشین معمولا خیلی زود از زندگی دلسرد میشید. پس پیشنهاد ما به شما رفت و اومد بیشتر با دوستان خوش بین و مثبت اندیشه. این یک واقعیته که افراد مثبت اندیش معمولا در زندگی کاری و روابط اجتماعی خود موفق تر هستن. پیداکردن دوستان خوش بین شادی شما رو در زندگی بیشتر می کنه.

۵. باور داشته باشین که زندگی مثل یک بازیه

بعضی وقتا در بازی زندگی برنده میشید و بعضی وقتا می بازید. بعضی از ما زندگی رو جدی می گیریم، نگاهی که معمولا ما رو دچار استرس، نگرانی و در آخر شکست می کنه. آدمای خوشحال زندگی رو یک شانس میدونن که باید به بهترین شکل از اون لذت ببرن. تغییر نگاه شما به زندگی و مشکلات اون می تونه دنیای شادتری رو واسه تون رقم بزنه. شاید بگید بعضی مشکلات خیلی جدی هستن و تغییر زاویه دید خیلی سخته، اما ما به شما پیشنهاد می کنیم واسه یک بار هم که شده این روش رو امتحان کنین تا اثر عجیب اونو در زندگی خود ببینین.

۶. مثبت فکر کنین

افکار منفی فلج کننده س. داشتن افکار منفی رفتار شما رو تغییر می ده و به مرور بر نگاه شما به زندگی اثر منفی می ذاره. افرادی که دچار منفی بافی هستن حتی خودشون هم افتادن در این گرداب رو باور نمی کنن، گردابی که زندگی رو تا مرز نابودی پیش می بره. تنها راه حل این مشکل تفکر مثبته. به شکستا و شکستای گذشته فکر نکنین. در زندگی همیشه موارد مثبتی هست که روی اون تمرکز کنین. تفکر مثبت تنها راه جلوگیری از افتادن در باتلاق افکار منفیه.

۷. واسه خود ارزش قائل شید

از موفقیتای خود خوشحال شید. کوچیک یا بزرگ بودن اونا اصلا اهمیت نداره. بعضی وقتا به خودمون می گیم: « می شه اسم این رو موفقیت گذاشت؟ اینکه اصلا چیز مهمی نبود. موفقیتای بقیه خیلی بیشتر و بزرگ تر از مال منه.» هیچوقت این جور با خود صحبت نکنین. واسه خود و موفقیتی که کسب کردین ارزش قائل شید و به خودتون جایزه بدین. روان شناسان پیشنهاد می کنن بعد از هر موفقیت واسه خودتون هدیه ای بخرین و اونو جایی بذارین که هر روز ببینین، این کار به شما انگیزه می ده.

۸. لبخند بزنین

۲۰ روش واسه اینکه همیشه خوشحال باشین آموزشی

بعضی فکر می کنن حتی لبخند زورکی هم می تونه مثل لبخند واقعی احساس خوبی رو منتقل کنه. انقباض ماهیچه های صورت موقع لبخند زدن موجب باز شدن رگای خونی و افزایش اکسیژن رسانی به مغز، سلولای بدن و سیستم عصبی می شه. لبخند زدن میزان تولید اندروفین در خون رو افزایش می ده که موجب خوش بینی بیشتر شما می شه. البته نباید این واقعیت رو رد کرد که صحبت کردن با یک فرد بشاش و خنده رو حس شادی بیشتری رو به فرد منتقل می کنه تا صحبت کردن با یک فرد اخمو و غمگین.

۹. از داشتن یک زندگی یکنواخت و بی روح پرهیز کنین

بعضی افراد حتی حاضر نیستن کوچیک ترین ناراحتیا و شکستای خود رو در زندگی از یاد ببرن. این همون بخش از زندگی تونه که بهتره با اون مقابله کنین. باید یاد بگیرین چیجوری افکار و احساسات منفی خود رو به طرف افکار و احساسات مثبت جهت داده و رفتار خود رو تغییر بدین. خود رو درگیر مشکلات و شکستای گذشته نکنین. واسه خود فرصتای جدید ایجاد کنین تا شانس داشتن یک زندگی خوشحال تر رو زیاد کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۲۰ فن سخنرانی واسه داشتن یک ارائه جذاب و منحصربه فرد

۱۱. بعضی وقتا و بی بعضی وقتا بخندین

وقتی می خندیم احساس فوق العاده ای داریم. این احساس رو میشه به تولید مواد شیمیایی خاص مثل اندروفین در مغز مربوط دونست که به طور مستقیم بر حال و هوای ما اثر می ذاره. وقتی می خندید احساس بهتری دارین، وقتی حس بهتری دارین ایده های بهتری به ذهن تون خطور می کنه و شانس موفقیت تون بیشتر می شه. یکی از بهترین و آسونترین راه ها واسه خندیدن تماشای یک برنامه طنزه.

۱۱. بر اتفاقات مثبت دور و بر خود تمرکز کنین

اگه بیشتر اوقاتِ خود رو صرف گوش دادن به آهنگای غم انگیز کنین یا فقط اخبار حوادث و اتفاقات بد رو در روزنامه ها دنبال کنین، مطمئن باشین بیشتر اوقات احساس خوبی نخواهید داشت. به جای تمرکز کردن بر اتفاقات و حوادث تلخ، بر اتفاقات شیرین، قشنگ و هیجان انگیز زندگی تمرکز کنین. با افرادی رفت وآمد کنین که دوست شون دارین و از بودن در کنار اونا لذت می برین. واسه اینکه زندگی شادتری داشته باشین باید بتونین افکار منفی رو از ذهن خود دور و افکار مثبت و انرژی بخش رو جانشین کنین.

۱۲. تغذیه سالم داشته باشین

خود رو درگیر رژیمای سخت نکنین. فقر غذایی و رژیمای عجیب و غریب موجب خستگی، مریضی و بی حوصلگی می شه. غذای خوب و سالم باعث تولید اندروفین در بدن می شه و یکی از بزرگ ترین دلایل شادی و نشاط شماس. پس خیلی به خودتون گرسنگی ندین، پرخوری هم نکنین و به یک رژیم متعادل و سالم پایبند باشین.

۱۳. خلاق باشین

۲۰ روش واسه اینکه همیشه خوشحال باشین آموزشی

اثراتِ درمانیِ داشتنِ سرگرمی بارها ثابت شده. کاری بکنین که بهش علاقه دارین. واسه ساعات فراغت خود می تونین نقاشی، مطالعه، موسیقی، رقص، ورزش و کاردستی رو انتخاب کنین. نوع کار اصلا مهم نیس، فقط کاری رو بکنین که دوست دارین و از انجام اون واقعا لذت می برین. وقتی یک سرگرمی واسه اوقات فراغت خود انتخاب کنین اعتماد به نفس تون زیاد می شه، کمتر دچار استرس میشید و اثرات مثبت اونو بر سلامت جسم تون هم می بینین. افراد خلاق معمولا زندگی شادتری دارن و این به خاطر میزان بالای اندروفینیه که در خون شون هست. رضایت از زندگی در افراد خلاق خیلی بیشتر از دیگر افراده.

۱۴. به دنبال چیزای نو و جدید باشین

خودتون رو محدود به استفاده از چیزای قدیمی نکنین. زندگی در حال تغییره، پس بدونین امتحان کردن چیزای جدید و نو می تونه تغییرات عجیب و مهمی رو در زندگی شما رقم بزنه. منتظر فرصتای جدید نباشید، بلکه اونا رو واسه خود ایجاد کنین. واسه ایجاد یک تغییر اساسی بعضی وقتا لازمه یک مهارت جدید یاد بگیرین. باید بدونین موفقیت منتظر کسانیه که اهل خطر کردن هستن. با روی خوش به استقبال تغییرات برید، حتی اگه هنوز تصویر روشنی از کارای لازم واسه رسیدن به هدف تو ذهن ندارین.

۱۵. سخت نگیرید

اگه انجام دهنده اشتباهی شدید عذرخواهی کنین، بدهی خود رو بدین، وسیله و لوازمی رو که هیچ وقت استفاده نمی کنین دور بندازین، کارا و وظایفی رو که پایبند شدین درست و به موقع انجام بدین و به طور خلاصه به زندگی خود نظم بدین و هر چیز رو در جای درست خود بذارین. این کار شما رو واسه شروع یک زندگی جدید آماده می کنه و احساس لذت و سرخوشی بیشتری رو تجربه می کنین.

۱۶. آفتاب بگیرین

هرچه بیشتر آفتاب بگیرین حال وهوایتان هم بهتر می شه. یکی از درمانای مؤثری که واسه بیماران افسرده پیشنهاد می شه نور درمانیه. تاریکی تولید ملاتونین رو افزایش می هد و بالا بودن میزان ملاتونین در خون باعث افسردگی و جمله افکار منفی به مغز می شه. قرار گرفتن در خطر آفتاب احساس شادی رو در شما افزایش می ده. پس در روزهای آفتابی قدم زدن رو فراموش نکنین.

۱۷. از انجام کارای هنری غفلت نکنین

هنر اثر شفابخشی بر روح و روان آدم داره. هنر باعث می شه نگرانیا و استرسای روزانه از شما دور شه و احساس بهتری داشته باشین. انجام کارای هنری و خلاقانه میزان فعالیت مغز رو افزایش می ده و پس انگیزه بیشتری واسه یافتن ایده های جدید و نو پیدا می کنین. پیشنهاد می کنم همین امروز به دیدن یک تئاتر برید یا از یک گالری نقاشی دیدن کنین و این حس خوب رو تجربه کنین.

۱۸. با طبیعت دوست باشین

۲۰ روش واسه اینکه همیشه خوشحال باشین آموزشی

حتی یک گردش کوتاه در طبیعت می تونه انرژی شما رو دوبرابر کنه. با پای برهنه روی سبزها راه برید، دست خود رو به تنه ی درختان بکشین، در جنگل نفس عمیق بکشین و به صدای رودخانه و آواز پرندگان گوش بدین. همه این کارا باعث می شه احساس شادی بیشتری کنین. حتی قدم زدن در پارک کوچیک نزدیک خونه تون هم می تونه انرژیا و افکار منفی رو از شما دور کنه. وقتی احساس شادی کنین، می تونین بهتر فکر کنین و محکم تر در راه موفقیت قدم وردارین.

۱۹. به دنبال جذابیت باشین

خیلی ساده س!! یک انگشتر یا یک لباس ساده ولی شیک می تونه جذابیت شما رو بیشتر کنه. واسه جذاب بودن فقط کافیه چیزایی رو انتخاب کنین که از همراه داشتن اونا لذت می برین. همین چیزای کوچیک اثر زیادی در روحیه ی شما می ذاره. اگه واقعا احساس می کنین همراه داشتن فلان انگشتر یا پوشیدن فلان لباس حس خوبی رو در شما ایجاد می کنه، حتما این کار رو بکنین. انجام همین نکات ساده، ناخودآگاه انگیزه شما رو واسه رسیدن به هدفی که مد نظرتونه افزایش می ده.

۲۰. باور کنین که خوش شانس هستین

به همه چیزای خوبی که در زندگی واسه تون اتفاق افتاده فکر کنین تا به این باور برسین که آدم خوش شانسی هستین. به داشته هاتون فکر کنین و خدا رو به خاطر همه اون چیزی که دارین شکر کنین. شاید فکر کنین هیچ دلیلی واسه خوشحال بودن ندارین، اما بدونین احساس تون واقعی نیس. همین که سقفی بالای سرتون هست، گرسنه نیستین و در انتخاب راه و هدف زندگی تون آزاد هستین، نشون می ده که آدم خوشبخت و خوش شانسی هستین. فراموش نکنین خدا به شما نعمت زندگی داده، پس قدر داشته هاتون رو بدونین و شکرگزار باشین. همین که از تواناییا و داشته های خود در زندگی خبردار شین نصف راه خوشبختی رو طی کردین و واسه پیمودن باقی راه فقط کافیه کمی بیشتر سعی کنین.

منبع : brightside.me

 


دسته‌ها: آموزشی