دنیای امروز دنیای کار و کاسبی هاست. کسب و کارای نوپا هر روز در گوشه ای از جهان شکل می گیرن و اجناس و خدمات شون رو به بازار عرضه می کنن. اما واقعا چند درصد از این کار و کاسبیا می تونن از مرحله ساده گذر کنن و در بازار رقابتی امروز به فعالیت خود ادامه بدن؟

واقعیت اینه که تعداد کار و کاسبیایی که در راه خود با شکست روبرو می شن بسیار زیاده. طبق آمار، ۵۰٪ کار و کاسبیا در ۵ سال اول و ۷۰٪ اونا در ۱۰ سال اولِ فعالیت خود شکست خواهند خورد. تحقیقات دیگری میزان شکست کار و کاسبیا رو تا ۹۰٪ و مطالعه دیگری تا ۷۵٪ اعلام کردن. تعداد واقعی چیزی بین این دو مقداره. اما دلایل اصلی شکست کار و کاسبیا چیه و به چه دلیل این آمار تا این اندازه بالاست؟

خیلی از افرادی که کسب وکار جدیدی راه اندازی می کنن، در اول کار انرژی و سرمایه دارن و هیچوقت به این فکر نمی کنن که اولِ راه هستن و ممکنه مشکلات زیادی در راهِ پیش رو وجود داشته باشه. شکست درواقع یه جور فرصت واسه یادگیریه، اما میشه با راه حل درست و با استفاده از روشای موثر از نتیجه های شکستِ جبران ناپذیر جلوگیری کرد. در این مطلب، اول به بررسی دلایل اصلی شکست کار و کاسبیا طبق تحقیقات و آمار واقعی خواهیم پرداخت و بعد واسه هر یک راه حلی پیشنهادی ارائه می کنیم.

۱. بی احتیاجی بازار

به جرئت میشه گفت این مشکل بزرگ ترین و اصلی ترین دلیل شکست کار و کاسبی هاست. طبق آمار اعلام شده از CB Insights، خیلی از کار و کاسبیا (۴۲٪) به خاطر این با شکست روبرو می شن که محصول یا خدماتی ارائه می کنن که بازار به اونا احتیاج نداره. خیلی از افراد واسه مشکل راه حلی پیدا و طبق اون کسب وکاری رو راه اندازی می کنن، اما پس از مدت کوتاهی متوجه می شن که محصول یا خدمات شون به درد کسی نمی خورد. توجه به احتیاج بازار قبل از راه اندازی یک کار و کاسبی از اهمیت زیادی برخورداره. اگه ایده ای واسه راه اندازی یک کار و کاسبی دارین، اول درمورد بازار اون تحقیق کنین. با دور و بریا و مردم درباره این کار و کاسبی صحبت کنین. شاید این موضوع که نگرانی ی شماس، واسه بقیه اصلا مسئله مهمی نباشه. شاید حتی اجناس یا خدمات بهتر و باکیفیت تری واسه رفع این احتیاج در بازار وجود داشته باشه. این احتمال هم هست که هنوز بازار آمادگی پذیرش این محصول رو نداشته باشه.

۲. مشکلات مالی

۲۰ دلیل اصلی شکست کار و کاسبی ها آموزشی

آمار نشون می ده ۲۹٪ از کار و کاسبیا به دلیلِ مشکلات مالی و اتمام نقدینگی شون با شکست روبه رو می شن. خیلی از کسب و کارای نوپا اطلاعات و تجربه کافی درباره مدیریت مسائل مالی، قوانین مالیاتی و نظایر اونا ندارن و حتی اگه با سرمایه کافی شروع به کار کرده باشن، هیچ تضمینی وجود نداره که بتونن هزینه های کسب وکارشان رو تأمین کنن. از طرف دیگه، به خاطر اینکه بیشتر کار و کاسبیا از پسِ دستمزد مشاوران مالی و حسابداران برنمی آیند، خودشون دست به کار می شن و پس تموم توجه و تمرکزشان رو روی حل این مشکلات می ذارن، اما به دلیل بی تجربگی، درنهایت از انجام کارای اصلی کار و کاسبی شون مثل بررسی مدل کسب وکار، مدیریت تیم و نظایر اونا باز می مونن.

از همون اول راه اندازیِ کار و کاسبی باید به فکر مدیریت مالی و استفاده ی بهینه از نقدینگی تون باشین. وگرنه مجبور میشید واسه رفع مشکلات مالی داراییای شرکت تون رو بفروشین و پس به زودی کسب وکارتان منحل میشه. اگه بودجه ی کافی واسه استخدام مشاور مالی ندارین، می تونین از برون سپاری حسابداری بهره گیرید و امور مالی کار و کاسبی تون رو به شرکتایی که خدمات حسابداری، مشاوره مالی و رو با هزینه کمتر ارائه میدن بسپارید. اگه خیال تون از واسه مسائل مالی راحت باشه بهتر می تونین به امور اصلی کسب وکارتان رسیدگی کنین. از مشکلات مالیاتی در ایران هم غافل نشید، چراکه ناآگاهی از قوانین ریزودرشت کسب وکار و قوانین مالیاتی همیشه یکی از پررنگ ترین دلایل ازدست رفتن سرمایه و زمین خوردن کار و کاسبیا بوده. بخاطر این واسه شکست این غول بزرگ می تونین از هم بهره گیرید.

۳. انتخاب نادرست اعضای تیم

٪۲۳ از کار و کاسبیا به دلیل انتخاب نادرست اعضای تیم شون با شکست روبرو می شن. واسه موفقیت هر کار و کاسبی وجود تیمی هماهنگ که اعضای اون مهارتای مختلفی داشته باشن ضروریه. اعضای تیم باید به درستی انتخاب شن و همه طبق هدف اصلی سعی کنن. درصورتی که کار و کاسبی با بیشتر از یک بنیان گذار راه اندازی شده، این هماهنگی و هم فکری باید بین اونا هم وجود داشته باشه. چون خیلی از کار و کاسبیا به دلیل ناهماهنگی و وجود نظرات مخالف بین بنیان گذاران با شکست روبرو شدن.

۴. ناتوانی در برابر رقیبان

۲۰ دلیل اصلی شکست کار و کاسبی ها آموزشی

٪۱۹ از کار و کاسبیا به دلیل نداشتن شناخت کافی از رقیبان و ناتوانی در رقابت با اونا شکست می خورن. این کار و کاسبیا تصور می کنن اجناس یا خدمات اونا منحصربه فرده و مثل اونا در بازار وجود نداره. درحالی که الان به سختی میشه محصول یا خدماتی رو پیدا که حتی یک حریف در بازار نداشته باشه. پس این تفکر رو از خودتون دور کنین که شما تنها کسی هستین که این محصول یا خدمات رو ارائه کردین؛ حتی اگه اولین باشین آخرین نباشید. از وجود رقیبان ناراحت نباشید و اونا رو ندیده نگیرید. درعوض سعی کنین اجناس و خدمات باکیفیت تری نسبت به اونا ارائه بدین. نکته مهم دیگر اینه که تصور نکنین رقیبان شما فقط کار و کاسبیا هستن، بعضی وقتا ممکنه یک شرکت یا کسب وکار بزرگ و معتبر در برابر شما قرار گرفته باشه.

۵. نداشتن تجربه کافی در قیمت گذاری

طبق آمار، حدود ۱۸٪ از کار و کاسبیا به خاطر این که از روشای درست قیمت گذاری روی محصول یا خدمات شون آگاهی ندارن با شکست روبرو می شن. اونا تصور می کنن تغییر قیمتا در بازار همیشه به شکل خطی پیشرفت می کنه. نوسانات قیمت در بازار چیزی طبیعیه، اما اگه ندانید چیجوری باید محصول تون رو قیمت گذاری کنین باید درِ کسب وکارتان رو تخته کنین. بهترین روش اینه که اول محصول یا خدمات تون رو با قیمتی ساده و متناسب با هزینه های اون به بازار عرضه کنین. بعد منتظر بمونین تا ببینین چه اتفاقی خواهد افتاد. بعضی افراد تصور می کنن اگه محصول یا خدمات شون با استقبال روبه رو شده، باید قیمت اونو زیاد کنن و برعکس، اگه کسی خواهان محصول یا خدمات شون نیس باید قیمت اونو پایین بیارن. این نادرسته. به این فکر کنین که اگه محصول تون رو با قیمت متوسط (نه چندون گران و نه چندون ارزون) به بازار عرضه کنین، هزینه های شرکت تأمین میشه یا نه. متأسفانه خیلی از کار و کاسبیا قادر به ایجاد این تعادل نیستن. واسه قیمت گذاری درست، اول باید مشتریان، محصول و بازار اونو خوب بشناسین و هم به قیمت اجناس یا خدمات رقیبان هم توجه کافی داشته باشین.

۶. محصول بی کیفیت

بعضی وقتا از ایده ای بسیار ناب، استارتاپی فوق العاده شکل میگیره؛ اما محصول ارائه شده اون قدر بی کیفیته که به شکست کار و کاسبی میرسه. طبق آمار، ۱۷٪ از کار و کاسبیا به دلیل کوتاهی بنیان گذاران شون درباره کیفیت محصول با شکست روبرو می شن. این افراد اصلا نمی دونن چه می کنن و شاید قبل از ورود به بخش ی فعالیت شون به اندازه کافی با اون آشنایی ندارن. بهتره قبل از پایانی کردن محصول و عرضه ساده ی اون به بازار از کیفیت اون اطمینان یابید تا به وجهه ی برندتون خدشه ای وارد نشه.

۷. توجه نداشتن به مدل کسب وکار

۲۰ دلیل اصلی شکست کار و کاسبی ها آموزشی

هیچ کسب وکاری بدون طرح و برنامه قادر به ادامه فعالیت نمیشه. درواقع، ۱۷٪ از کار و کاسبیا به دلیل نداشتن مدل کسب وکار تعطیل می شن. مدل کسب وکار حتما باید قبل از راه اندازی کار و کاسبی تعیین شه. با داشتن طرح و برنامه ریزی می تونین بر اهداف کسب وکارتان تمرکز کنین. واسه برنامه ریزی به اندازه کافی زمان بذارین و دلایل عینی رو بررسی کنین تا ببینین مدل کسب وکارتان اجرایی هست یا فقط در حد تئوری باقی می مونه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۸ سوالی که پس از شکست در کنکور باید از خود بپرسید- قسمت اول 

۲۰ دلیل اصلی شکست کار و کاسبی ها آموزشی

مدل کسب وکار به شما اطلاعاتی درباره به زمینه فعالیت و اهداف تون، بررسی مخاطبان هدف و حتی جریان نقدی کسب وکارتان ارائه می ده. از ابزاری به نام بوم کسب وکار استفاده کنین تا درک بهتری از مدل کسب وکار خود پیدا کنین. پس از برنامه ریزی می تونین کسب وکارتان رو پیشرفت بدین.

۸. بازاریابی ضعیف

بعضی از کار و کاسبیا طبق ایده ای ناب شکل می گیرن و محصول/خدمات شون هم بسیار باکیفیته، اما به دلیل نداشتن مشتری با شکست روبرو می شن؛ دلیلش اینه که کسی از محصول خوب اونا آگاهی نداره. در این بین حتی ممکنه افراد زیادی هم از اجناس یا خدمات ارائه شده خبردار شن، اما اگه اونا جزو مشتریان هدف اون شرکت نباشن، فرایند بازاریابی اثر لازم رو نداره. آمار نشون می ده ۱۴% کار و کاسبیا به دلیلِ بازاریابی ضعیف به موفقیت نمی رسن. بازاریابی رو اصلا ندیده نگیرید، حتی وقتی بهترینا رو ارائه می کنین.

۹. بی توجهی به بازخوردهای مشتریان

۲۰ دلیل اصلی شکست کار و کاسبی ها آموزشی

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت کار و کاسبیا از شروع یک ایده تا تولید محصول و بررسی اون، اهمیت دادن به بازخوردهای کاربران و مشتریانه. ۱۴٪ کار و کاسبیا به خاطر این شکست می خورن که بنیان گذاران اونا دیدگاه های مشتریان رو بررسی نمی کنن و پس از نقاط قوت و ضعف شون آگاه نمی شن. بعضی وقتا یک ضعف کوچیک ازنظر مشتری درنهایت به نابودی کار و کاسبی منجر می شه. در این بین بعضی کار و کاسبیا هم هستن که با توجه به بازخورد مشتریان شون و تغییرات لازم و سریع در محصول تونسته ان جدا از اینکه جلب رضایت مشتریان فعلی بازار خود رو پیشرفت دهند.

۱۰. ارائه محصول در زمان نامناسب

بعضی از کار و کاسبیا زودتر از پیشرفت تکنولوژی موردنیازشان راه اندازی می شن و به خاطر اینکه بازاری واسه اونا وجود نداره با شکست روبرو می شن. دسته دیگر اون قدر دیر شروع به کار می کنن که یا بازار اشباع می شه یا تکنولوژی پیشرفته تری جای اونو میگیره. پس راه اندازی کار و کاسبی در زمان مناسب بسیار مهمه. طبق آمار، ۱۳٪ از کار و کاسبیا فقط به دلیل راه اندازی در زمان نامناسب از دور خارج شدن.

۱۱. از دست دادن تمرکز

یکی دیگر از دلایل شکست کار و کاسبیا که حدود ۱۳٪ از اونا رو در برمی گیرد، ازدست دادن تمرکزه. راه اندازی یک کار و کاسبی جدا از اینکه زمان، سعی و پول به تمرکز کافی بر اهداف اصلی کسب وکار احتیاج داره. خیلی از کار و کاسبیا به دلیل کاهش تمرکز بنیان گذاران و پراکندگی پروژه ها، از راه اصلی هدف شون منحرف می شن.

۲۰ دلیل اصلی شکست کار و کاسبی ها آموزشی

در این بین بعضی کار و کاسبیا می تونن بخشایی از کسب وکار رو که به تشکیل هسته ی اصلی اون مربوط نیس، برون سپاری کنن. شرکتای کوچیک و متوسط در سرتاسر جهان و بسته به نوع کسب وکارشان مواردی مثل بازاریابی محتوایی و مدیریت بلاگ، مدیریت سایت، مدیریت موجودی، و… رو به شرکتای باتجربه می سپارند و با خیال راحت به رقابتای کسب وکار جدیدشان رسیدگی می کنن.

۱۲. ناهماهنگی تیم با سرمایه گذاران

۲۰ دلیل اصلی شکست کار و کاسبی ها آموزشی

خیلی از بنیان گذاران کار و کاسبیا پس از مطرح کردن ایده شون و جمع آوری تیمی مناسب، شروع به کار می کنن و همه چیز به نظر عالی پیش میره. اما پس از مدت کوتاهی کار و کاسبی شکست می خوره. یکی از دلایل این شکست که ۱۳٪ از کار و کاسبیا رو درگیر می کنه، ناهماهنگی و اختلافات بین بنیان گذاران، سرمایه گذاران و اعضای تیمه که قبل از شروع کار نبود. تیم استارتاپی و سرمایه گذار باید سسعی کنن تا زبون واحدی واسه هماهنگیا و پیگیریا تعریف کنن و سرمایه گذار هم به یه جور توجیه شه که در محیطای استارتاپی ممکنه سودآوری کمی از برنامه عقب بیفته. تهیه گزارشای مالی به شکل درست می تونه به شکل دائمی سرمایه گذار رو در جریان وضعیت بذاره.

۱۳. تغییر ندادن راه نادرست

بعضی وقتا بنیان گذاران پس از تولید و بررسی محصول مشاهده می کنن که این محصول خوب نیس و یا بازار مناسبی واسه اون وجود نداره. اگه در این شرایط تغییر راه با درایت کافی انجام شه می تونه کار و کاسبی رو نجات بده، اما در ۱۰٪ موارد ممکنه یکی از دلایل فوق باعث شکست شه.

۱۴. کاهش اشتیاق بنیان گذاران

خیلی از کار و کاسبیا در اول کار با اشتیاق راه اندازی می شن، اما پس از یه مدت علاقه بنیان گذاران واسه ادامه کار فروکش می کنه. طبق آمار، ۹٪ از کار و کاسبیا به دلیل بی علاقگی بنیان گذاران به بخش ی فعالیت شون یا شناخت کم از اون، شکست می خورن. با درگیری کردن سرمایه گذار تا حدی مناسب و در جریان قرار دادن اون در کسب موفقیتای کوچیک و بزرگ انگیزه اونو حفظ کنین.

۱۵. راه اندازی کار و کاسبی در موقعیت جغرافیایی نامناسب

جای راه اندازی کار و کاسبی یکی از عوامل مهم موفقیت اینه؛ طوری که آمار نشون می ده ۹٪ کار و کاسبیا به دلیل نامتناسب بین معنی کار و کاسبی و جای راه اندازی اون دچار مشکل می شن. علاوه براین، کار و کاسبیایی که با تیمای دورکار راه اندازی می شن، باید راه های ارتباطی مؤثر با اونا برقرار کنن. وگرنه، از دست دادن کار تیمی و بی برنامگی منجربه شکست کار و کاسبی میشه. وسایل جدید برگزاری جلسات، برنامه ریزی، زمان بندی و مدیریت آنلاین پروژه ها رو امتحان کنین و به بهترین راه در کسب وکارتان به کار گیرید.

۱۶. بی علاقگی سرمایه گذار

پیش از این، درباره مشکلات مالی که سر راهِ کار و کاسبیا قرار داره صحبت کردیم. به جز تموم شدن نقدینگی، بی علاقه سرمایه گذاران و ناتوانی بنیان گذاران در جذب اونا هم از دلایل مهم شکست ۸٪ از کار و کاسبیا به حساب میاد.

۱۷. مسائل حقوقی و قانونی

۲۰ دلیل اصلی شکست کار و کاسبی ها آموزشی

بعضی وقتا استارتاپی طبق ایده ای ساده شکل میگیره، اما پس از یه مدت با مسائل قانونی بسیار پیچیده روبرو می شه. مشکلات قانونی در راه کسب و کارای نوپا که تجربه زیادی هم ندارن مشکلات زیادی ایجاد می کنن که در ۸٪ موارد، اونا رو از ادامه فعالیت بازمی دارن. مشکلات قانونی از ثبت شرکت، برند و محصول گرفته تا مشکلات مالیاتی، خط قرمزای اجتماعی، محیط زیست و چیزای دیگه ای به جز اینا رو شامل می شن. همه موارد رو ریزبه ریز بررسی کنین و کوچیک ترین نکات رو از قلم نیندازید، چون دیر یا زود دردسرش گریبا ن گیرتون می شه.

۱۸. نداشتن شبکه ارتباطی و مشاور

آمار نشون می ده یکی از دلایلی که به موجب اون ۸٪ کار و کاسبیا شکست می خورن، اینه که بنیان گذاران شون از شبکه های ارتباطی خودشون با سرمایه گذاران درست استفاده نمی کنن و تمایل ندارن از اونا کمک بخوان. بهتره سرمایه گذاران رو از اول در جریان امور بذارین، چون اونا می تونن به شما کمک کنن. اگه سرمایه گذارتون نمیتونه در این مورد کمکی کنه، از مشاوران و پیشرفت دهندگان کسب وکارها کمک بگیرین.

۱۹. خستگی

معمولا شروع کسب وکاری جدید با انرژی زیادی همراهه؛ طوری که بنیان گذاران نمی تونن بین کار و زندگی شون تعادل برقرار کنن و واسه همین خسته می شن. این موضوع یکی از دلایل مهم شکست ۸٪ از کار و کاسبی هاست. به موقع دست از کار بکشین و پس از استراحت، سعی هاتون رو از سر بگیرین. راه اندازی کسب وکار به اندازه کافی ذهن شما رو درگیر و زمان تون رو می گیرین. بعضی از مسئولیت هاتون رو به اعضای تیم مطمئنی که گرد آورده اید یا تیمای مورداطمینان بیرونی بسپارید.

۲۰. تغییر ندادن راه در مواقع لازم

خیلی از بنیان گذاران با اینکه میدونن به بن بست رسیدن، حاضر به تغییر راه یا راه حل نیستن. چسبیدن به یک ایده ی بد یا یک بازار بد، نه تنها موجب اتلاف منابع و پول می شه، بلکه به دلیلِ پیشرفت نکردن کار باعث ناامیدی کارکنان می شه. ۷٪ از کار و کاسبیا به دلیل این اشتباه بزرگ با شکست روبرو می شن. اگه مسیرتون اشتباه بوده، غرورتون رو کنار بذارین و لج بازی نکنین؛ شاید با تغییر راه فرصتای خیلی بهتری نصیب تون شه.

دسته‌ها: آموزشی