من از اعتراف به اینکه هنوزم غذای خوشحال (Happy meal) مک دونالد (مک دونالدِ ویژه ی کودکان) رو حتی در آخرای ده دوم زندگی ام دوست دارم، احساس خجالت نمی کنم. حقیقت اینه که راه حل تبلیغاتی مک دونالد واسه این محصول، من رو در هر سنی به خود جذب می کنه، به ویژه زمانی که تبلیغ یا بیلبوردی رو می بینم که اون همبرگرهای آب دار و سیب زمینیای سرخ کرده و تُردِ زمان کودکی ام رو تبلیغ می کنه. به راستی راه حل تبلیغاتی پشت این بیلبوردها چیه؟

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

شکی نیس که خیلی از ما طعمه (با خوشحالی) راه حلای تبلیغاتی یک شرکت یا کار و کاسبی شده ایم که این راه حلا ما رو به به خرید کالا یا خدمات اونا مجبور کردن. راه حلای تبلیغاتی، وسیله ها و کمپینایی هستن که موفقیت یا شکستِ عملیات فروش یک کسب وکار رو رقم میزنن.

بهترین روشای تبلیغاتی

هنگامی که یک شرکت قادر به بررسی نیازای احساسی مخاطبان خود باشه، وعده می ده که محصولش می تونه هدف خاصی رو برآورده کنه یا کارکرد خاصی رو بکنه. این کارکرد و یا هدف می تونه احتیاج عاطفی فرد رو در موردای زیر جواب بگه:

  • احساس تعلق به یه گروه خاص یا احساس پذیرفته شدن.
  • احساس امنیت.
  • احساس جذاب بودن.
  • موردقبول خود بودن.

خیلی از تبلیغ کنندگان اجناس خود رو در مورد چیزایی تبلیغ می کنن که مردم از زندگی خود می خوان؛ مواردی مثل تجمل، ثروت، معروفیت، زیبایی، خونواده، یا عشق. اونا اطمینان میدن که با استفاده از محصو ل شون، میتونین به این خواسته هاتون برسین. اجازه بدین نگاهی داشته باشیم به بعضی از محبوب ترین و موثر ترین راه حلای تبلیغاتی ای که خودتون هم شاید اونا رو دیده باشین.

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

ترس

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

ترس یک روش بسیار عادی واسه راضی خیلی از مردمه. بعضی وقتا شرکتا میگن اگه محصول یا خدمات شون رو نخرید، ممکنه اتفاقات خیلی بدی واسه تون رخ بده. شرکتا میدونن که مردم از این چیزها ترس دارن:

  • جذاب نبودن، پذیرفته نشدن، مسخره شدن یا احساس نا امنی.

اجناس زیادی وعده میدن که شما رو از شر چیزایی مثل بوی بدن، چربیا یا موهای زائد خلاص می کنن. اینا می تونه به فرد کمک کنه احساس جذاب تر بودن و پذیرفته شدن داشته باشه.

خونواده ایده آل

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

کلا، خونواده ای که در آگهیای بازرگانی یا در تابلوهای تبلیغاتی می ببینن، از افراد جذابی تشکیل شدن که به نظر می رسه با همدیگه همراه هستن. این یک راه حل تبلیغاتی محبوب واسه نشون دادن خونواده ای ایده آله، به این امید که مردم باور کنن یک محصول و یا خدمت خاص واسه اونا به همون صورت یک خونواده ایده آل رو به وجود میاره.

عامل «باحال بودن»

همه ما می خواهیم جذاب یا به قول معروف «باحال» به نظر برسیم و کارشناسان دنیای هم خوب از این میل ما آگاهند. واسه همین شرکتا سعی دارن شما رو قانع کنن که اگه از محصول شون استفاده نکنین، امتیازا و خصوصیات «باحال بودنِ» خود رو از دست میدید یا اینکه دیگر «عامل زیبایی» رو نخواهید داشت.

اسباب بازیای شگفت انگیز

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

حتما یادتون هست که وقتی بچه بودین، اسباب بازیا در شون کارای شگفت انگیزی می کردن که در نسخه واقعی شون نمی تونستن بکنن. خیلی از شرکتا اسباب بازیای خود رو در حال انجام کارایی باورنکردنی نشون میدن که واقعا قادر به انجام اون نیستن، مثل: اتومبیلایی که تک چرخ میزنن، عروسکایی که حرکت یا گریه می کنن یا هواپیماهایی که در هوا حلقه تشکیل میدن و دور خود می چرخن.

کلمات مبهم

قانون از تبلیغ کنندگان می خواد که حقیقت رو در خود بگن. با این حال، اونا تمایل به استفاده از کلمات یا عباراتی دارن که باعث گمراه کردن بیننده می شه. مثلا «طبیعی»، «جدید»، «بخشی از» و «ما به … شما اهمیت میدیم» بعضی از این کلمات و عبارات گول زننده ای هستن که معمولا در استفاده می شن.

تخریب کردن

در ، اگه شرکتی مطمئن نباشه که چیجوری باید محصول خود رو برجسته کنه، به تخریب بعضی از رقبا متوسل می شه تا خودش بهتر به نظر برسه.

رگ خواب

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

این راه حل تبلیغاتی مثل متوسل شدن به احساسات می مونه و زمانی انجام می شه که یک شرکت از رسانه های جور واجور واسه ایجاد حالتی عاطفی در شما واسه درگیر کردن تون و دادن احساس خوب به شما استفاده کنه. مثلا، تصاویر قشنگ از کودکان و نوزادان یا از حیوانات کوچیک می تونه رگ خواب افراد رو به دست گرفته و به احساسات اون چنگ بزنه.

شخصیتای جذاب یا بامزه به عنوان تبلیغ کننده ی اجناس

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

شخصیتای غیرواقعی یا آدمای واقعیِ خیلی زیادی هستن که ممکنه تو ذهن شما با اجناس مختلفی رابطه و همنشینی داشته باشن. به تنقلات مورد علاقه زمان کودکی خود فکر کنین که با شخصیتایی همراه بودن. مثل «ببر تونی» که نماد یک صبحانه ی تشکیل شده از غلات بود. همه این شخصیتای مشهور یک نوع راه حل تبلیغاتی هستن تا کودکان و بزرگسالان یک نماد یا تصویر خاص رو تو ذهن شون به یک محصول در رابطه کنن.

با هم بودن

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

همه ما امید داریم و می خواهیم که خونواده کاملی داشته باشیم و یک راه حل تبلیغاتی آسون واسه شرکتا اینه که یک محصول خانوادگی رو در موقعیتی نشون بدن که پدر و مادر و فرزندان کنار هم و با همدیگه سرگرم هستن. این حس با هم بودن در اون تبلیغ القا می کنه که محصول قادر به ایجاد لذت و شادی هم واسه کودکان و هم واسه بزرگسالانه.

آمار و ارقام

شرکتا واسه اونکه یک محصول یا یک سرویس، معتبر تر و قابل اعتماد تر به نظر برسه از آمار و ارقام خاصی استفاده می کنن.

قدرت ستارها

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

افراد مشهور، قهرمون نوجوانان و قهرمانان ورزشیِ زیادی به وسیله شرکتا و یا برندها به خدمت گرفته می شن تا به در فروش و اعتباربخشی به محصول کمک کنن. اجناس غذایی و لباسای مختلفی هستن که افراد مشهور اونا رو تبلیغ می کنن. این یک راه حل تبلیغاتی قوی واسه کودکان و به ویژه واسه اونائیه که شاید متوجه نشن ستاره ی مشهورشان در حال گرفتن تایید از اونا واسه یک نام تجاری یا محصولِ خاصه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۹ کاری که زوجای خوشبخت بعد از ساعت کاری انجام میدن

به گروه پیوستن

هیچکی نمی خواد احساس کنه که کنار گذاشته شده و تبلیغ کنندگان هم این رو میدونن. به دنبال راه حلای تبلیغاتی ای باشین که شعارهای شون مخاطب رو تشویق کنه که «تنها نمانید»، «به جمع ما ملحق شید» یا «همه انجامش میدن، شمام می تونین». اینجور شعارها مردم رو تشویق می کنه تا اونا هم به جمع مشتریان شما بپیوندند.

هیجان

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

در تلویزیونی، بیلبوردها یا شکلای جور واجور دیگر ، به سختی می تونین کسی رو پیدا کنین که به نظر برسه در اون لحظه خاص داره کاری رو انجام می ده که دوست نداره. حتی اگه اون کار فقط خوردن یک همبرگر باشه، شما با دیدن اون تبلیغ به این باور می رسین که این کار بهترین لحظه روزِ اون شخصه. یکی از راه حلای محبوب تبلیغاتی، همین نشون دادن هیجان در چهره ی آدمای حاضر در آگهی، تلویزیونی یا بیلبوردهاه.

تغییر اندازه

بیشتر این اتفاق میفته که یک آگهی و یا تابلوی تبلیغاتی درباره یک نوشیدنی، همبرگر یا چیز دیگری می بینین و زمانی که شما واسه خرید اون می روید، متوجه میشید محصول واقعی نصف اندازه اون چیزیه که توقع داشتین. این یک نمونه از تغییر مقیاسه. در تغییر اندازه، تبلیغ کنندگان کاری می کنن که محصول بزرگتر یا کوچکتر از حالت واقعی به نظر برسه.

صدا

در خیلی از ، واسه اونکه یک محصول جذاب تر به نظر برسه، تبلیغ کنندگان از موسیقی یا دیگر صداها استفاده می کنن. مثلا، صدا باعث می شه اسباب بازی بیشتر از چیزی که واقعا هست، زنده و واقعی به نظر برسه. موسیقی هم می تونه نکاتی هیجان انگیز و خوشحال به یک محصول اضافه کنه و جذابیت اونو واسه مخاطب بیشتر کنه.

ویرایش انتخابی

در آگهیای بازرگانی، ویرایشای انتخابی و حذفای زیادی در فرایند تولید هست. مثلا، اگه تبلیغ در مورد بسکتبال باشه و نشون داده شه که بازیکنان تموم توپای خود رو به سبد میندازن، یک فرصت خوب هست تا پرتابای ناموفق به دقت ویرایش و از فیلم حذف شن. کلا، شرکتای تبلیغ کننده نمی خوان شما داستان کامل رو در مورد محصول شون ببینین.

جاذبه ی جنسی

بسیار اتفاق افتاده که بیشتر ما زنان قشنگ و یا مردها خوش تیپ با بدن ورزیده رو در حال تبلیغ یا گسترش یک محصول یا نام تجاری ببینیم. این راه حل تبلیغاتی به عنوان جاذبه ی جنسی شناخته می شه. راه حل جاذبه ی جنسی به احساسات نپختهِ مخاطب متوسل می شه. بدیش اینه استفاده از جاذبه های جنسی در دنیای می تونه به بیراهه رفته و موجب کالایی شدن بدن آدم و کاهش ابعاد جور واجور وجود اون به بُعد جنسی می شه. این راه حل معمولا واسه تبلیغ نوشیدنیا، کرِم اصلاح، خمیر دندان، لباس زیر زنانه و مردانه و همین طور در تبلیغ عطر استفاده می شه.

جذابیت جنسیتی

بعضی از اجناس خاص با مارکایی تولید می شن که نشون می ده تنها واسه مردها یا زنان ساخته شدن. مثلا سیگار رو در نظر بگیرین. سیگارهای مارلبورو و یا لاوا از مارکای محبوب مردها هستن. سیگار محبوب زنان هم ویرجینیا اسلیمه. جالب توجه که و راه حلای تبلیغاتی بیشتر به طرف زنان تمایل دارن، چون که حدود ۸۰ درصد از تصمیم گیریای خرید خونواده رو زنان انجام میدن.

زمان روز

۲۰ راه حل برتر تبلیغاتی در دنیای امروز آموزشی

در ، می ببینن که بعضی آگهیای خاص در زمانای خاصی از روز پخش می شن. مثلا، ساندویچ در مترو، معمولا نزدیک وقت ناهار پخش می شه. از طرف دیگه، شربت سرماخوردگی انکوئیل (NyQuil) که یک داروی عمومی واسه مصرف شبونه س، در تلویزیون در ساعات شب ظاهر می شه، چون مردم به زمانی که به یک محصولاحتیاج دارن، احتمال زیاد بهش توجه بیشتری نشون میدن.

امتیازات راه حلای تبلیغاتی

اینجا بعضی از دلایلی که به چه دلیل یک شرکت، کسب وکار کوچیک یا فرد می خواد یک راه حل تبلیغاتی رو در طرح کار و کاسبی خود اجرا کنه، توضیح میدیم:

۱. معرفی محصول: فرض کنین شما یا شرکت شما تازگیا یک محصول رو تولید کرده. واسه معرفی اون به جهان خارج، هیچ راهی بهتر از وجود نداره. می تونین از استفاده کنین تا به بقیه ویژگیا، امتیازات و خصوصیات برجسته ای رو که کالا داره، توضیح بدین. جدا از اینکه این، می تونین هر نوع تخفیف یا قیمت گذاری ویژه رو در تبلیغ خود اشاره کنین.

۲. تقویت نام تجاری: مردم کم کم علاقه خود رو از دست میدن و تمایل دارن همه چیز رو خیلی راحت از یاد ببرن. با استفاده از به عنوان راهی واسه تقویت و یادآوری نام تجاری تون به مردم، می تونین تصویر قوی تری از برند خود واسه اونا بسازین. این روش می تونه به عنوان یک بلندمدت و راه حل بازاریابی بکنه.

۳. روشنگری: بعضی از اجناس ممکنه با بعضی خیالات غلط همراه باشن. شما به عنوان یک شرکت نمی خواهید که محصول یا نام تجاری تون در چشم مصرف کنندگان منفی به نظر برسه. اگه اطلاعات و علم کافی درباره محصولتان وجود نداره، می تونه به شما امکان بده که درباره محصول تون، ویژگیای اون و منافعش توضیح بدین.

۴. پیشرفت یا بهبود محصول: اگه می خواید محصول بهینه شده ی خود رو معرفی کنین، می تونه به شما کمک کنه تا به همه مردم نشون بدین که محصول تون چه تغییری کرده و می تونین اینطوری ویژگیای جدید اونو برجسته کنین.

منبع : blog.udemy.com


دسته‌ها: آموزشی