ارتباطات به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده. فرقی نمی کنه در جمع سخنرانی می کنین یا کار شما نوشتن در فضای آنلاینه؛ درهرحال ایجاد ارتباطات و مهارت داشتن در اون در هر شغلی ضروریه. چیجوری میشه فهمید که به اندازه کافی از مهارتای ارتباطی برخورداریم یا نه؟

در این مقاله، راهکارهایی واسه شناسایی وضعیت ارتباطی هر فرد معرفی شده. این راهکارها رو بخونین و خود رو بررسی کنین. اگه مهارتای ارتباطی خوبی دارین، چه بهتر، اما اگه کُمیت تون در این مورد کمی لنگ می زنه، هیج نگران نباشید؛ همیشه راه حلی واسه رفع مشکلات هست. تنها غیرممکن، غیرممکنه. با ما همراه باشین.

۱. پیام شما چیه؟

۱۷ سؤالی که به شما کمک می کنه بهتر رابطه برقرار کنین آموزشی

در دنیای امروز همه افراد به طور ثانیه ای، بمباران اطلاعاتی می شن. در این وانفسا چیجوری می خواید گلیم خود رو از آب بیرون بکشین و پیام و منظور خود رو منتقل کنین؟ پیام شما ممکنه شامل ی طیف بزرگی از چیزای جور واجور باشه: از پیامی که برند کاری و شرکت تون درصدد انتقال اینه تا پیامی ساده به شکل ایمیل. اگه نتونین پیام تون رو درست به مخاطب خود منتقل کنین، به دردسر خواهید افتاد.

۲. داستان گویی بلدین؟

واسه انتقال پیام خود از داستان گویی کمک بگیرین. داستانا باعث می شن با بقیه در سطحی عاطفی رابطه برقرار کنین و در حافظه ی اونا ماندگارتر شید. پس واسه اینکه پیام تون در جون مخاطب بنشیند، سعی کنین داستان و خاطره ای رو چاشنی اون کنین.

۳. از اعداد استفاده می کنین؟

اگه داستان گویی خیلی به کارتون نیامد، از ارائه اعداد و ارقام استفاده کنین. استفاده از داده های مستند باعث می شه حرف و پیام شما وجاهت بیشتری پیش مخاطب پیدا کنه. واسه اینکه این آمار و اطلاعات درست به مخاطب تون منتقل شه هم باید به دنبال راه هایی مناسب باشین.

۴. جملات معلوم یا نامعلوم؟ مسئله اینه

جملات معلوم شما رو قهرمون کارای انجام شده نشون میدن و جست و خیز حضورتون رو بیشتر به نمایش می ذارن، مثلا به فرق این دو جمله توجه کنین: «این مسئله امروز با راه حلی که به ذهنم رسید، حل شد»؛ «امروز با راه حلی که به ذهنم رسید، مسئله رو حل کردم». خودتون قضاوت کنین: تاثیرگذاری کدوم یک بر مخاطب بیشتره؟

۵. از زبون مخفیِ صنف و حرفه تون کمک می گیرین؟

در هر صنف و حرفه ای، اصطلاحاتی هست که افراد واسه سهولتِ بیشتر از اونا استفاده می کنن، مثل کاربرد عبارات و کلمات خلاصه شده در انجام کاری خاص یا در جلسات و… . از این زبون استفاده کنین. فقط حواس تون باشه که به کاربردن اصطلاحات اون باعث منحرف شدن ذهن مخاطب تون نشه یا اونو آزرده نکنه. به قول دوستان مکانیک، منظور رِله شد؟

۶. کلیشه ها با شما چه می کنن؟

۱۷ سؤالی که به شما کمک می کنه بهتر رابطه برقرار کنین آموزشی

تا می تونین از کلیشه ها دوری کنین. کلیشه ها تاثیرگذاری کمی دارن. وقتی همیشه حرف هاتون تکراری و مثل چیزای دیگری باشه که همیشه به گوش همه می رسه، نباید توقع داشته باشی که مخاطب، جذب شما شه. نمونه روشن شعارها و حرفای تکراری، همین شعارهای اعصاب خردکن تبلیغاتیه.

۷. اهل بازی با کلمات و درازگویی هستین؟

مطمئنا جزئیات و بسترسازی واسه صحبت کردن خوبه، اما اگه همیشه اسیر واژه ها شید و سعی کنین با درازگویی و کلمات عجیب وغریب حرف بزنین، مخاطب از شما دل زده می شه. واقعیت اینه که همه، طرف دار شفافیت ان. پس اگه احساس کردین در دام اینجور یه جور از حرف زدن اسیر شدین، خیلی سریع به حال خودتون فکری بکنین.

۸. زیاده ازحد کم گوی و گزیده گوی هستین؟

نه مثل مورد قبل، بهش شوریِ شور رفتار کنین و نه به بی نمکی این موردی که واسه تون توضیح میدیم: یادتون باشه پرهیز از طولانی کردن در سخن گفتن به این معنی نیس که باید اون قدر کوتاه و به درد بخور حرف بزنین که در روبرو شدن با کارمندان، مدیران ارشد، مدیران استخدامی و… معنای کلام تون از دست برود. در مورد این افراد باید از جملاتی کامل و همین طور سلام و تعارف درست وحسابی استفاده کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۲۱ دلیل واسه اینکه باید مصرف شکرتون رو پایین بیارین 

۹. به شکل و فُرمت پایانی توجه دارین؟

اگه به دنبال ایجاد پیامی کامل هستین و می خواید اونو منعطف و قابل فهم کنین، باید از نشونه گذاریا و بخش بندیای مناسب در نوشته خود استفاده کنین. پاراگرافا و بخش بندیای مشخص باعث می شن مخاطب راحت تر بخشای موردنیاز و مربوط به خود رو پیدا کنه. یکی از راه های شفاف سازیِ شکل و حالت کلی نوشته، اینه که از شماره گذاری واسه بخشای جور واجور استفاده کنین، مثل همین نوشته که با شماره گذاری، بخشا رو از هم جدا کرده. نگاه کردن به مقالات و نوشته های جورواجور در سایتای دیگر و وبلاگا می تونه به شما در این مورد کمک کنه.

۱۰. بازخوانی رو فراموش می کنین؟

۱۷ سؤالی که به شما کمک می کنه بهتر رابطه برقرار کنین آموزشی

اگه وقت زیادی رو صرف نوشتن مطلبی کرده باشین، شاید بازخوانی اون واسه تون کمی سخته و حتی بعضی وقتا عذاب آور. اما با همه سختی موجود در این کار، بازم نوشته تون رو بازخوانی کنین. بذارین ۲۴ ساعت از نوشتن اون بگذره و بعد دوباره به سراغ اون برید و شروع به خوندن و اصلاح دوباره کنین. اگه این همه زمان در احتیار ندارین، کمه کم بعد از نیم ساعت از نوشتن مطلب، بازخوانی رو شروع کنین.

۱۱. بازخوردها و واکنشا رو بررسی می کنین؟

بعد از اینکه چیزی نوشتید، بهتره از افرادی که قبول شون دارین، بخواهید نوشته تون رو بخونن و بازخوردهای خود رو با شما به اشتراک بذارن. این کار به بهتر شدن نوشتن شما و انتقال بهتر پیام تون کمک شایانی می کنه.

۱۲. رُک وراست هستین؟

اگه درمورد موضوعی صحبت می کنین که کمی رقابت زا و بحث برانگیزه، بهتره رُک و پوست کنده حرف بزنین. حاشیه نرید و مخاطب رو بیهوده به دنبال خود نکِشید. یادتون باشه که بقیه نمی تونن حدس بزنن که در سر مبارک چه میگذره. پس شفافیت به خرج بدین و جدا از اینکه رعایت ادب، روشن حرف بزنین.

۱۳. کانالای ارتباطیِ مناسب کدوم ان؟

واسه انتقال پیامی که تو ذهن دارین، از کدوم یک از رسانه های موجود استفاده میکردین؟ توییتر، ایمیل، تماس تلفنی، وبلاگ یا…؟ انتخاب این گزینه ها وابسته به مخاطب شماس. معمولا واسه انتقال پیامای سخت بهتره از تماس تلفنی یا ملاقات رودررو استفاده کنین. شاید این روش ها بهتر از ایمیل و… کارتون رو راه بندازن.

۱۴. سبک و راه و روش تون رو تغییر میدید؟

لحن، زبون و سبک و راه و روش شما در ارتباطات جور واجور متفاوته. شک نداشته باشین نمی تونین همونجوریکه در توییتر صحبت می کنین یا با همکارتان حرف میزنین، با مدیرعامل هم رو به رو شید. اگه نمی دونین که نوع صحبت کردن شما در موقعیتای جور واجور مناسبه یا نه، از دوست و همکاری معتمد بخواهید که به شما کمک کنه.

۱۵. مخاطب خود رو می شناسین؟

بدون اینکه بدونین با کی طرف هستین، نمی تونین با اون رابطه برقرار کنین و حرف بزنین. پس لازمه اول مخاطب خود رو شناسایی کنین و بعد رابطه برقرار کنین.

۱۶. به دل مشغولیای مخاطب خود توجه دارین؟

وسیله ها و امکاناتی مثل گوگل آلِرت (google alerts) به شما کمک می کنن درباره دل مشغولیای افرادی که با اونا در رابطه هستین، بهتر و بیشتر بدونین. مثلا اگه مشتری شما به دنبال راه هایی واسه افزایش بهره وریه، می تونین واسه اون مقالات و محتوایی در این مورد ارسال کنین یا در دیدار بعدی تون درباره این موضوع با اون صحبت کنین.

۱۷. مدیریت ارتباطات بلدین؟

۱۷ سؤالی که به شما کمک می کنه بهتر رابطه برقرار کنین آموزشی

وقتی با فرد تازه ای آشنا میشید، لزومی نداره اونو به شام یا مهمانی دعوت کنین و خیلی سریع با اون گرم بگیرین. اجازه بدین کمی از آشنایی تون بگذره و بعد ارتباطات رو گسترش بدین. مدیریت ارتباطات فقط به روابط دونفره محدود نیس. حتی در شبکه های اجتماعی تون یا فضای مجازی و… هم ارسال درست مطالب و محتوا نشون می ده که مدیریت روابط رو بلدین.

منبع : themuse

 


دسته‌ها: آموزشی