۱. بیرون برید و ۱۰ دقیقه در روشنایی روز بشینین

بهتره که واسه صرف ناهار، به فضای بیرون از محل کار برید و زمان استراحت خود رو به غذا خوردن و پیاده روی اختصاص بدین. این کار به شما کمک می کنه تا ساعت زمانی بدن تون رو دوباره تنظیم کنین، میزان ملاتونین تولید شده (هورمون خواب) در بدن رو در طول روز پایین نگه دارین و جدا از اینکه اون، با قرار گرفتن در خطر نور آفتاب، ویتامین D جذب کنین، پس خطر دچار شدن به پوکی استخوان و شکلای جور واجور سرطانا رو کم کنین. افراد سالم و خوشحال، این جور زمان ناهار خود رو می گذرونن.

۲. به جای کربوهیدرات که انرژی شما رو کاهش میدن، پروتئینای انرژی بخش استفاده کنین

واسه ناهار، سالاد ماهی تُن بدون نون، بهتر از ساندویچ ماهی تُنه. سالاد سبزیجات با پنیر کم چرب، یک تخم مرغ آب پز و مقداری گوشت بوقلمون، بسیار بهتر از سالاد ماکارونیه. این تغییر در رژیم غذایی، تأثیر زیادی بر کاهش میل شدید شما به چُرت زدن در ساعت ۳ بعدظهر می ذاره.

۳. از نوشیدن چای عصرانه لذت ببرین

عادت کنین که همیشه وسطای بعدظهر چای بخورین. این روش خوبی واسه مقابله با بی تحرکیای بعدازظهره که به لطف همون مقدار کم کافئین موجود در چای و چند دقیقه ی گذشته واسه دم کردن و آماده کردن چای، حاصل می شه. در دفتر کارتون، شکلای جور واجور جور واجور چایای طعم دار ( کافئین دار) و فنجون و نعلبکیِ زیبایی رو نگه دارین که فقط واسه نوشیدن چای، از اون استفاده می کنین.

۴. میز کارتون رو منظم کنین و ایمیلای زائد صندوق ایمیل تون رو پاک کنین

۱۷ روش واسه شکست دادن خواب آلودگی بعدازظهرها در محل کار آموزشی

این ۲ کار، احتیاج زیادی به تمرکز و اجرا نیروی فکری شما نداره و موجب می شه حس کنین که پُرانرژی تر شدین، چون کاری رو انجام دادین که نتیجه اون میشه دید و به هم ریختگی و بی نظمیایی رو که موجب بررسی رفتن انرژی تون می شه، برطرف کردین.

۵. با یکی از نزدیکان خود تماس بگیرین

شما می تونین با همسر، بچه، خواهر و برادر، پدر و مادر، یکی از دوستان یا یکی از همکاران قدیمی خود تماس بگیرین. یک مکالمه ی ۵ دقیقه ای موجب بهبود روحیه ی شما می شه و واسه انجام کاراتون، نیروی تازه ای به شما می بخشه.

۶. از آروماتراپی (رایحه درمانی) استفاده کنین

یک قطره روغن نعناع روی دست خود بریزین و به سرعت، دستای خود رو به هم بمالید و بعد اونا رو روی صورت تون (البته به غیر از دور چشما) بمالید. عطر نعناع، موجب افزایش میزان انرژی شما می شه.

۷. حرکات کششی انجام بدین

۱۷ روش واسه شکست دادن خواب آلودگی بعدازظهرها در محل کار آموزشی

شونه های خود رو به طرف جلو و بعد عقب بچرخونین و هر چرخش رو با دم و بازدمی عمیق زمان بندی کنین. این کار رو به مدت ۲ دقیقه تکرار کنین.

۸. تکه ای شکلات تلخ بخورین

البته این پیشنهاد، مجوزی واسه زیاده روی در مصرف شکلات تلخ نیس، ولی باید بدونین که شکلات تلخ امتیازات منحصربه فردی داره. شکلات تلخ (بر خلاف شکلات شیری) ماده غذایی سالمیه که به دلیل میزان بالای چربیای سالم و آنتی اکسیدانای موجود در اون، بیشتر به دسته مغزها و آجیل نزدیکه تا شیرینی جات و تنقلات. این شکلات، فیبر و منیزیم بالایی داره و جدا از اینکه برخورداری از کمی کافئین، حس سرخوشی رضایت بخشی رو در فرد ایجاد می کنه. ولی فراموش نکنین که نباید بیشتر از یک تکه از اونو استفاده کنین.

۹. آدامسای معطر و سریع بجوید

جویدن آدامسایی با طعم و عطر سریع، تحریک کننده س و به مغزی که داره تسلیمِ بیحالی و بی حالی می شه، نشاط می بخشه. جویدن آدامس، موجب افزایش بزاق دهن می شه و بزاق دهن هم به کاهش باکتریایی کمک می کنه که موجب پوسیدگی دندان و مریضیای لثه می شن. البته حتما باید از آدامسای بدون قند استفاده کنین.

۱۰. در وسطای روز، کارای گروهی انجام بدین

اگه بیشتر به تنهایی کار می کنین، سعی کنین در زمانی از روز که تمرکز شما رو به کاهشه، کارایی رو به همراه بقیه انجام بدین. ما موجوداتی اجتماعی هستیم و همیشه رفت و امد با بقیه، موجب سرزندگی ما می شه. البته کاری که انجام میدید، حتما باید جالب و تعاملی باشه. نشستن در اتاق و گوش دادن به پُرحرفیای فردی که با صدایی آروم و خسته کننده، واسه یه مدت طولانی صحبت می کنه، فقط موجب خستگی و خواب آلودگی بیشتر میشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۲۰ راه واسه خوشحال زیستن

۱۱. ۱۰ دقیقه تمرینات ایزومتریک انجام بدین

تمرینات ایزومتریک، شامل منقبض کردن ماهیچها و نگه داشتن اونا در همون حالته. مثلا، بازوهای خود رو به دو طرف بگیرین و عضلات دوسر و سه سر بازویی خود رو با هم منقبض کنین و اونا رو ۵ تا ۱۰ ثانیه به همون حالت نگه دارین. می تونین این تمرین رو با عضلات ساق پا، عضلات ران (جلو و عقب)، سینه، شکم، باسن، شونه ها و پشت هم انجام بدین.

۱۲. در دفتر کارتون، گیاه رُزماری بذارین

۱۷ روش واسه شکست دادن خواب آلودگی بعدازظهرها در محل کار آموزشی

گذاشتن موجودی زنده و در حال رشد در فضای محل کارتون، موجب بهبود روحیه میشه. تحقیقات نشون داده که عطر رُزماری موجب افزایش انرژی می شه. هر زمان که احساس خستگی و بی حالی کردین، فقط کافیه که شاخه کوچیکی رو بین انگشتان خود بمالید تا عطر اون در فضا پخش شه. یا اگه احساس خستگی شدید می کنین، یک شاخه رُزماری رو روی دستان، صورت و گردن خود بمالید.

۱۳. عصرانه ای بخورین که موجب افزایش گردش خون تون می شه

البته منظور ما این نیس که شکلات شیری بخورین. ممکنه که شاخص قند خون بالای شکلات (مقیاسی که نشون می ده یک ماده غذایی، چه قدر قند خون شما رو بالا می بره)، به طور موقت موجب بهبود روحیه و افزایش انرژی شه، ولی زمانی که اثر قند اون از بین برود، انرژی شما به سرعت، اُفت می کنه. بین وعده شما باید دارای پروتئین، فیبر و کربوهیدراتای پیچیده (مثل غلات سبوس دار یا سبزیجات نپخته) باشه تا میزان قند خون شما رو به اندازه ثابتی بالا ببره و ثابت نگه داره.

۱۴. کاری رو انجام بدین که بیشتر از همه بهش علاقه دارین

در اول روز و زمانی که به سر کار می روید، میزان انرژی شما بالا هستش. پس روز خود رو با انجام کارایی شروع کنین که بیشتر از همه، از انجام اونا هراسان هستین، چون موقع صبح می تونین این کارا رو با سرعت و سهولت بیشتری انجام بدین و کارای مورد علاقه تون رو به ساعتای بعدی در طول روز موکول کنین. اینجوری، وقتی خواب آلودگی بعدظهر به سراغ تون میاد، شوروشوقی که واسه انجام کارای مورد علاقه تون دارین، به شما کمک می کنه تا از اُفت انرژی و خواب آلودگی خود جلوگیری کنین.

۱۵. کارای بایگانی تون رو انجام بدین

۱۷ روش واسه شکست دادن خواب آلودگی بعدازظهرها در محل کار آموزشی

بعضی وقتا بلند شدن، بهترین راه واسه رفع خواب آلودگی در شرایطیه که تموم روز، روی میز کارتون قوز کردین. از میز کارتون فاصله بگیرین و در حالی که کارای بایگانی تون رو انجام میدید، کمی حرکت کششی انجام بدین. خود رو غرق در انجام این کار کنین و در جریان کار بیفتید. وقتی کارتون تموم شه، احساس می کنین که انرژی تازه ای پیدا کرده این.

۱۶. در کارای روتین و عادی خود، تنوع بسازین

تحقیقات نشون داده که پس از سپری کردن حدود ۱ ساعت واسه انجام یک کار، تمرکز فرد کاهش پیدا میکنه و پس از اون هر چه میگذره، تمرکز فرد هم کمتر می شه. بدون وجود کمی تنوع و پس از گذشت ۹۰ دقیقه از شروع انجام یک کار، یک نواختی اون موجب کاهش قدرت ذهنی می شه و این مسئله بهره وری شما رو کم می کنه. وقتی حس می کنین که تمرکزتان در بین انجام وظیفه ی مهمی، رو به کاهشه، به مدت نیم ساعت کار دیگری رو انجام بدین و بعد، دوباره مشغول انجام وظیفه ی اصلی خود شید.

۱۷. هرچندبار که می تونین از جایتون بلند شید

تحقیقات نشون داده که حتی فعالیتای کوتاه مدت هم موجب هشیاری شما می شه و تناسب اندام تون رو افزایش می ده. مثلا، به جای ارسال ایمیل یا تماس گرفتن با همکاران خود، به سر میز کار اونا برید تا سؤال خود رو حضوری از اونا بپرسید.

منبع : rd.com



۱

دسته‌ها: آموزشی