دید مثبت به زندگی بسیار خوبه. واسه پیشرفت دید مثبت باید کنترل اونو یاد بگیرین. باید یاد بگیرین واسه خود و زمان تون ارزش قائل شید. روش دیگری که می تونین دید مثبت به زندگی رو تقویت کنین، پیدا کردن راه هایی واسه مقابله با استرسه، چون استرس شما رو به طرف افکار منفی جهت می ده.

قدم اول: یاد بگیرین چیجوری رفتار کنین

۱. رفتارهای شما روی زندگی تون اثر می ذاره

۱۶ نکته واسه داشتن دید مثبت به زندگی  آموزشی

رفتار شما در مقابل مشکلات زندگی خوشحال یا ناراحت بودن شما رو مشخص می کنه. شما نمی تونین اتفاقاتی رو که واسه تون پیش میاد تغییر بدین، ولی می تونین رفتار خود رو در مقابل اونا تغییر بدین. شما هر بار که به مشکل می خورید، نوع رفتارتون رو انتخاب می کنین.

  • مثلا چرخ ماشین تون پنچر می شه، هیچکی دوست نداره این اتفاق براش بیفته. حالا شما حق انتخاب دارین که چیجوری با شرایط کنار بیایید. شاید بسیار ناراحت شید و به فرمون مشت بکوبید، فشار خون تون رو بالا ببرین و بعد از اون، آخرش چرخ رو عوض کنین. اگه شما ناراحت شدن رو انتخاب کنین، زمان زیادی ناراحت خواهید موند.
  • در حالت بعد، شاید شما ناراحت نشید و پنچر شدن چرخ ماشین رو به عنوان اتفاقی قبول کنین که ممکنه در زندگی پیش بیاد. نفس عمیقی بکشین و در آخر چرخ رو عوض کنین. اگه شما ناراحتی رو انتخاب نکنین، زمان ناراحتی شما خیلی طولانی نمیشه. می تونین بهش مثبت فکر کنین.

۲. به اتفاقات زندگی مثبت نگاه کنین

۱۶ نکته واسه داشتن دید مثبت به زندگی  آموزشی

طرز صحبت شما درباره اتفاقات زندگی روی رفتار شما اثر می ذاره. اگه شما به اتفاقات دید منفی داشته باشین، هر بار که اون اتفاق رخ بده شما ناراحت میشید، ولی اگه نگاه مثبت داشته باشین، رفتار تون نسبت بهش موضوع تغییر می کنه.

  • مثلا شما با پیام ناراحت کننده ای از خواب بیدار میشید. شاید با خود بگید «امروز که خراب شد»، ولی با دید مثبت به موضوع نگاه کنین و با خود بگید « این خبر بد بود، ولی روز من تازه شروع شده». اتفاقی که افتاده هیچ وقت تغییر نمی کنه، ولی رفتار شما می تونه نسبت به موضوع عوض شه و رفتار شما رو اصلاح کنه.

۳. صحبت کردن تون رو اصلاح کنین

جملاتی مثل «من نمی تونم این کار رو انجام بدم»، شما رو به سمتی جهت می ده که به نبود توانایی واسه انجام اون کار باور پیدا کنین. اگه بگید کار غیرممکنیه، اون کار واسه شما غیرممکن می شه. به جملات مثبت مثل «می تونم این کار رو بکنم، اگه قدم به قدم پیش برم» فکر کنین.

۴. به جای شکایت کردن از شرایط، کاری بکنین

در هر موقعیتی حق انتخاب دارین: شاید شکایت و گلایه کنین و شاید کاری انجام بدین که مشکل تون رو برطرف کنه. شکایت کردن فقط ناراحت تون می کنه، ولی حل کردن مشکل حس خوبی به شما می ده و باعث خوشحالی تون می شه.

۵. از مسائل کوچیک لذت ببرین

شاید شمام مثل بیشتر مردم همیشه به مسائل حساس و اهداف بزرگ یا نزدیک ترین تعطیلی فکر کنین. هر چند این دید نسبت به زندگی بد نیس، ولی نگاه همیشگی به مسائل بزرگ باعث می شه نتونین از خوشیای روزمره ی زندگی لذت ببرین. یک وعده غذای خوشمزه به همراه خونواده یا پیاده روی با یک دوست خوب در زندگی روزمره اتفاق میفته. با فکر کردن به مسائل و اهداف بزرگ تر، این خوشیا رو از بین نبرین. در لحظه زندگی کنین و از مسائل کوچیک لذت ببرین.

۱۶ نکته واسه داشتن دید مثبت به زندگی  آموزشی

  • مثلا اگه کنار دوست تون در حال گپ زدن هستین و ذهن شما به تعطیلات آخر هفته فکر میکنه، به لحظه ای که کنار دوست تون هستین برگردید و از اون لحظات لذت ببرین. به دوست تون توجه کنین و اجازه ندین ذهن تون منحرف شه.

۶. تشکر کردن رو تمرین کنین

۱۶ نکته واسه داشتن دید مثبت به زندگی  آموزشی

تشکر کردن در زندگی روزمره ضروریه، چون رفتار تون رو اصلاح و مسائل خوب رو واسه شما تداعی می کنه. این کار کمک می کنه به نکات مثبت زندگی توجه کنین، نه به اینکه چه کاری رو اشتباه انجام دادین.

  • هر روز زمانی رو واسه شکرگزاری کنار بذارین و به چیزای خوبی که دارین فکر کنین. پس از فکر کردن به نکات مثبت روز، ۳ مورد از اونا رو روی کاغذ بنویسین.

۷. از زندگی تون لذت ببرین

اگه همیشه به دنبال تلویزیونی جدید، ماشینی بهتر یا گوشی هوشمند جدیدتری باشین، هیچ وقت قدردان داراییا و زندگی خود نباشید. خوشحالی در لذت بردن از چیز هاییه که دارین، نه چیزایی که می خواید داشته باشین. اگه این جور فکر کنین همیشه به دنبال چیزایی می گردین که شما رو خوشحال کنن و از چیزی لذت نمی برین.

  • روش فکر کردن تون رو نسبت به چیزای جدید عوض کنین و به جای اینکه فکر کنین «من باید اون تلفن هوشمند جدید رو داشته باشم»، به این فکر کنین: تلفنی که در اختیار دارین از خیلی از تلفنای قدیمی بهتره.

۸. به اهداف تون فکر و اونا رو به واقعیت تبدیل کنین

۱۶ نکته واسه داشتن دید مثبت به زندگی  آموزشی

ثابت شده که اگه به رسیدن به هدف تون فکر کنین و درباره اون رؤیاپردازی کنین، رسیدن اون هدف بسیار راحت تر هستش. تحقیقات نشون میدن اگه فقط بهش هدف پایانی فکر کنین و از تصور کردن اون لذت ببرین و نه راه رسیدن به هدف، این کار رسیدن شما به هدف رو سخت تر می کنه و باعث می شه شما کندتر پیشرفت کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۶ عادت مخربی که دندان ها رو نابود می کنه

  • به اهداف تون فکر و درباره اونا رؤیاپردازی کنین، ولی باید به مشکلاتی که در راه رسیدن به اونا برخورد می کنین هم فکر کنین تا روند پیشرفت تون کنه نشه.

قدم دوم: واسه خودتون ارزش قائل شید

۱. درست صحبت کردن رو یاد بگیرین

۱۶ نکته واسه داشتن دید مثبت به زندگی  آموزشی

همه ما یک منتقد داخلی داریم که با اشتباه انجام دادن کاری، ما رو سرزنش می کنه. هر چند این انتقاد خوبه، ممکنه به شما احساس منفی بده. به خودتون یاد بدین درست صحبت کنین و صدای منتقد درون تون رو به صدایی مثبت تبدیل کنین. با این کار ارزش شما تو ذهن تون زیاد می شه و احساس مثبتی در شما ظاهر می شه.

  • یکی از تمرینایی که می تونین انجام بدین، یادداشت ورداری هنگام نقد کردنه. واسه انجام این تمرین کافیه هر بعضی وقتا در حال انتقاد از خودتون هستین، جملاتی رو که تو ذهن تون می گین، یادداشت کنین.
  • زمانی که یادداشتا کافی بود، اطلاع کامل پیدا می کنین که چقدر خود رو سرزنش می کنین و از لحن صحبت کردن تون آگاه میشید. حالا باید این افکار منفی و این لحن بد رو تغییر بدین و مثبت فکر کنین. این تمرین باعث می شه بیشتر به خودتون ارزش بدین و بهتر با خودتون صحبت کنین.

۲. دوستان تون رو از بین آدمای مثبت اندیش انتخاب کنین

دوستان شما و رابطه با اونا بخش بزرگی از دید شما به زندگی رو تشکیل میدن. باید دوستان تون افراد شادی باشن و تنها در این صورته که شمام به خوشحال بودن تشویق میشید. افرادی رو انتخاب کنین که در زندگی خوشحال هستن و رابطه با افراد منفی باف رو قطع کنین.

  • فضای مجازی و رسانه های عمومی هم مثل دوستان و دور و بریا می تونن تخریب کننده باشن، مثلا اگه روزنامه ای که مطالعه می کنین، دیدِ منفی داره، از روزنامهای دیگر استفاده کنین.

۳. انگیزه داشته باشین

کتاب، مجله یا رسانه ای رو انتخاب کنین که شما رو تشویق می کنه تا خودتون باشین. هر روز، زمانی رو به مطالعه و جستجو در این فضا اختصاص بدین. با این کار، انرژی مثبت رو به خود تزریق می کنین و به مسائل روزمره با دید منفی نگاه نمی کنین. بهتره روی روشای تقویت انگیزه بیشتر تمرکز کنین.

۴. به احساس درون تون گوش بدین

همیشه افرادی هستن که باعث می شن شما احساس بدی نسبت به خودتون داشته باشین. شاید در مورد لباس پوشیدن یا رانندگی تون قضاوت کنن. تنها نظری که مهمه، نظر خود شماس. کسائی که شما رو قضاوت می کنن، در حال قضاوت خودشون هستن و با قضاوت کردن شما، کوتاهیای خودشون رو در زندگی جبران می کنن.

  • مثلا اگه کسی درباره لباس تون نظر منفی داد، نذارین تصور تون راجبه لباس خراب شه. قابل احترام بهش بگید: «متأسفم که از لباسم خوشت نمیاد، ولی من این لباس رو خیلی دوست دارم». یادتون باشه که تنها نظر شما مهمه.

۵. به بقیه کمک کنین

۱۶ نکته واسه داشتن دید مثبت به زندگی  آموزشی

با کمک کردن به بقیه، تغییری مثبت در زندگی تون ایجاد می شه. با این کار همیشه به فکر کمک کردن به بقیه هستین و این باعث اصلاح رفتار تون می شه.

  • واسه کارای خیرخواهانه داوطلب شید. اگه نمی دونین از کجا شروع کنین می تونین از سرای محله بپرسید، اونا به شما کمک می کنن.

قدم سوم: استرس رو از بین ببرین

۱. به نفس کشیدن تون توجه کنین

۱۶ نکته واسه داشتن دید مثبت به زندگی  آموزشی

زمانایی هست که استرس به سراغ مون میاد. در این هنگام راه حلی بسیار مؤثر، توجه کردن به نفس کشیدنه. به این صورت که چشمان تون رو ببندید و روی تنفس تون تمرکز کنین. به آرامی نفس بکشین و تموم افکار منفی رو از ذهن تون بیرون کنین.

۲. با برنامه بخوابید

مدت زمان خواب شما روی رفتار، سطح استرس و دید تون به زندگی اثر زیادی می ذاره. اگه به اندازه کافی نخوابید، احتمال افزایش سطح استرس در طول روز بیشتره. یک برنامه منظم خواب داشته باشین و بهش عمل کنین، با این کار به اندازه کافی می خوابید و صبح سرحال و خوشحال تر از خواب بیدار میشید.

  • همونجوریکه واسه بیدار شدن اخطار تعیین می کنین، واسه خوابیدن هم این کار رو انجام بدین. نیم ساعت تا یک ساعت پیش از زمان تعیین شده واسه خواب اخطار مشخص کنین. با این کار شما میدونید دقیقا چه زمانی از خواب بیدار میشید و چه زمانی به خواب می روید.

۳. خاطرات تون رو بنویسین

۱۶ نکته واسه داشتن دید مثبت به زندگی  آموزشی

صرف زمان واسه نوشتن خاطرات می تونه استرس رو کاهش بده. اگه اجازه بدین احساسات تون با یادداشت کردن خاطره از فکر شما بیرون برن، کمتر دچار استرس میشید.

  • چیزی که مهمه، بیرون روندن احساسات از ذهن شماس. پس نگران غلطای املایی یا مشکلات دستوری نباشید و فقط به نوشتن احساسات تون بدین. بهتره روی روشای کاهش استرس بیشتر تمرکز کنین.

منبع : wikihow

 


دسته‌ها: آموزشی